انرژی

اورهال نیروگاه‌های جهرم، آبادان و خرمشهر با قطعات ساخت دانش‌بنیان‌ها

گروهی از مهندسان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان برای اورهال و تعمیر تجهیزات نیروگاهی که در حال حاضر در کشور نصب هستند، قطعات یدکی را به تولید رساندند که در حال حاضر نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم، نیروگاه آبادان، یزد و خرمشهر با قطعات ساخت داخل اورهال می‌شوند.

علی احمدی راد، کارشناس تحقیق و توسعه این شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این شرکت در دو بخش ساخت و تامین قطعات نیروگاهی و پایش وضعیت صنایع نیروگاهی، پتروشیمی و خودرو فعال شده است، گفت: یکی از محصولات تولیدی این شرکت نازل گازوئیل به محفظه احتراق توربین گازی است.

همچنین بخوانید

وی، تولید قطعات یدکی انواع توربین‌های گاز «زیمنس»، «جنرال الکتریک» و «هیتاچی» موجود در ایران را از دستاوردهای این شرکت نام برد و اظهار کرد: باز طراحی و ساخت این قطعات در این شرکت انجام می‌شود. در گذشته این قطعات از سوی برخی شرکت‌ها از خارج به کشور وارد می‌شدند و با توجه به نیاز نیروگاه‌ها ما این قطعات را با استفاده از آلیاژهای فوق پیشرفته و با هزینه‌ یک پنجم تا یک دهم بومی‌سازی کردیم.

احمدی‌راد ادامه داد: تجهیزات نیروگاهی بعد از حدود ۵ هزار ساعت کاری قابل استفاده نیستند و باید در اورهال و یا تعمیر دوره‌ای تعویض شوند. کارشناسان فنی درخواست خود را برای تامین این قطعات برای ما ارسال می‌کنند و ما در این شرکت اقدام به تولید قطعات مورد نیاز آنها می‌کنیم.

کارشناس این شرکت دانش‌بنیان، مهندسی معکوس و ساخت انواع قطعات یدکی تجهیزات دوار همچون توربین، کمپرسور و فن سانتریفوژ را از زمینه‌های تحقیقاتی این شرکت نام برد و اظهار کرد: ساخت و نصب انواع ابزار مخصوص نیروگاهی مانند ترنینگ دیوایس، برج تعمیرات اساسی روتور و تامین یا ساخت انواع قطعات تعمیرات اساسی توربین‌های گازی و بخار و همکاری و مشاوره صنعتی برای ارتقاء سیستم PM نیروگاه با تکنیک‌های جدید CM از دیگر زمینه‌های فعالیت این شرکت به شمار می‌رود، ضمن آنکه ما موفق به تامین دستگاه‌های آنالایزر ارتعاشات، ویبرومتر و الاینمنت لیزری و تعمیرات اساسی و راه‌اندازی مجدد انواع تجهیزات دوار شدیم.

وی، طراحی و ساخت برج (سکوی) اورهال روتور را از دیگر خدمات این شرکت نام برد و در خصوص اهمیت این خدمت، توضیح داد: در زمان تعمیرات اساسی توربین‌های گازی، روتور به rotor shop منتقل و توسط جرثقیل سقفی بر روی مجموعه turning device  قرار گرفته و سپس عمود می‌شود، سپس کلیه دیسک‌های توربین، اینرکیسینگ و دیسک‌های کمپرسور به صورت عمودی از روی روتور دمونتاژ می‌شود. در زمان عمود بودن روتور لازم است پرسنل تعمیرات در اطراف روتور و در ارتفاع‌های مختلف تا حدود ۱۰ متری به مدت چندین روز تردد کنند؛ از این رو جهت استقرار نفرات و تجهیزات لازم است سکوی مناسب و ایمن در اطراف روتور نصب شود که ما برای این منظور اقدام به طراحی و ساخت برج اورهال روتور کردیم.

احمدی‌راد، حساسیت و قیمت بسیار بالای مجموعه روتور و پره‌ها را از جمله دلایل فعالیت این شرکت در این حوزه عنوان کرد و گفت: گرانقیمت‌ترین و مهمترین جزء توربین‌ها، بخش روتور و پره‌ها است. حداقل شدن زمان تعمیرات اساسی، ایجاد محلی ایمن برای تردد پرسنل تعمیرات و نظارت و ایجاد مکانی برای قرار دادن ابزارهای مخصوص و عمومی تعمیرات از دیگر دلایل توسعه سکوهای اورهال در کشور بوده است.

این کارشناس تحقیق و توسعه این شرکت، در خصوص کاربردی شدن قطعات تولید شده در این شرکت، خاطر نشان کرد: در حال حاضر نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم، نیروگاه آبادان، یزد، خرمشهر و برخی دیگر از نیروگاه‌ها از قطعات تولیدی این شرکت بهره‌مند شده‌اند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا