بورسبورس اوراق

تاثیر مثبت اقدامات حمایتی سازمان بورس و بانک‌ها بر بازار سهام

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تصمیمات هفته گذشته سازمان و شورای عالی بورس برای تقویت طرف تقاضا در بازار سهام تاکید کرد: تاثیر مثبت اقدامات حمایتی سازمان بورس و نظام بانکی بر بازار سهام قابل کتمان نیست.

نوید سالک

نوید سالک در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، گفت: اقدام روزهای گذشته نهادهای سیاستگذار بازار سرمایه برای گسترش استفاده از ابزارهای مرسوم کنترل ریسک‌ و نیز جلوگیری از یک طرفه شدن بازار اتفاق بسیار مثبتی است که به ایجاد اطمینان و کاهش ریسک بازار، به‌ویژه در شرایط فعلی منجر خواهد شد.

سالک ادامه داد: در همه جای دنیا وقتی بازارسهام دچار نوسان می‌شود، برنامه‌های حمایتی در دستور کار قرار می‌گیرد اما این حمایت باید در صنایع مستعد رشد و به صورت پایدار رخ دهد. این حمایت‌ها باید با نگاهی بلندمدت و برای بهبود وضع سودآوری شرکت‌ها اعمال شود چون این امر می‌تواند بر روند کلی بازار تاثیرگذار باشد.

مسیر تکمیلی حمایت از بورس

او با تاکید بر این‌که اثر اقدامات جدید حمایتی بانک مرکزی و سازمان بورس از بازار سهام و سهامداران خرد مثبت است و تاثیر این اتفاقات بر بهبود روند بازار را نمی‌توان کتمان کرد، گفت: البته در صورت ایجاد جذابیت در آینده صنایع، دیگر به تامین نقدینگی برای تغییر روند بازار نیازی نیست زیرا در این حالت سرمایه‌گذاران به صورت خودجوش در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند.

او بازار سرمایه را بیان کننده وضعیت اقتصادی و صنایع کشور دانست و گفت: اگر هدف فعالان بازار و نیز سیاست‌گذاران بهبود وضعیت اقتصادی و نیز سودآوری واقعی شرکت‌ها است باید این مساله را از طریق مقابله با قیمت‌گذاری دستوری، کاهش هزینه تولید در همه صنایع، حمایت تک نرخی شدن ارز و آزاد شدن زمینه تجارت و صادرات پیگیری کنند. مجموع این عوامل در کنار یکدیگر روند بازار سرمایه را تغییر داده و روزهای روشنی را در این بازار رقم خواهد زد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا بورس از ارزندگی لازم برخوردار است؟، گفت: شرکت‌ها به شرط رفع موانع موجود بر سر راه تولید آنها از پتانسیل لازم برای رشد و سودآوری در آینده برخوردارند اما تا زمانی که زیرساخت های لازم برای تولید و سرمایه گذاری در صنایع مختلف ایجاد نشود و با موانعی مانند قطعی برق روبه‌رو باشند، نمی‌توان سودآوری شرکت‌ها را در بلندمدت تضمین کرد ولی با این حال به شرط ایجاد زیرساخت‌های مناسب مانند بهبود قوانین و مقررات تثبیت‌کننده سرمایه‌گذاری در کشور می‌توان در انتظار پیشروی فضای سرمایه‌گذاری به سمت شفافیت و ایجاد یک سودآوری معقول در بازار سرمایه بود.

تاثیر انتشار ۲ میلیارد یورو اوراق صکوک ارزی بر بورس

این کارشناس بازار سرمایه به تاثیر انتشار ۲ میلیارد یورو اوراق صکوک ارزی برای طرح‌های توسعه شرکت‌های بورسی بر بهبود روند بازار اشاره کرد و گفت: یکی از کمبودهای بازار سرمایه ایران این است که برخلاف سایر بازارهای مالی دنیا از مبادلات ارزی برخوردار نیستیم، کمک به تامین مالی ارزی صنایع و سرمایه‌گذاری مناسب ارزی برای سرمایه‌گذاران می‌تواند نخستین قدم مثبت در این زمینه باشد.

او افزود: بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازارها، شفاف‌ترین بازار است؛ به همین دلیل هر نوع خرید و فروش در بورس می‌تواند منجر به شفافیت بازار مدنظر و تعیین قیمت‌های واقعی ناشی از عرضه و تقاضا در کالاهای مورد مبادله از جمله ارزهای متفاوت شود.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا