انرژی

وزیر نفت آتی باید به مجلس و مردم برای توسعه و تسهیل ساخت پتروپالایشگاه‌­ها تعهد بدهد

پتروپالایشگاه‌ها جزو مسائل مهم و اولویت‌دار کشور است و از این نظر وزیر نفت آتی باید این تعهد را به مردم و مجلس بدهد که در راستای اجرای مصوبات برنامه هفتم توسعه و قوانین موجود در زمینه توسعه پتروپالایشگاه‌ها گام بردارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  پتروپالایشگاه‌­ها جزو مهم­ترین مسائلی است که در حوزه انرژی مطرح است. برنامه هفتم توسعه چارچوب­های لازم را برای توسعه این واحدهای صنعتی مشخص کرده است. مجلس نیز قانون تنفس خوراک را به منظور جذب سرمایه­‌ گذاران مصوب کرد.

همچنین بخوانید

بر اساس قانون تنفس خوراک، به میزانی که سرمایه­ گذار برای راه­ اندازی واحد پتروپالایشگاهی هزینه کرده است، خوراک رایگان در اختیار واحد مورد نظر قرار می­گیرد. در حال حاضر، برخی پتروپالایشگاه­ها در کشور به مرحله بهره­ برداری رسیده­ اند و منتظر تخصیص خوراک هستند.

با وجود اینکه بر اساس قانون باید تخصیص تنفس خوراک صورت بگیرد، این کار انجام نشده است. به زعم کارشناسان، اگر خوراک رایگان در اختیار پتروپالایشگاه­ های راه­ اندازی شده قرار نگیرد، سرمایه­ گذاران انگیزه­ای برای ورود به این حوزه نخواهند داشت.
برنامه هفتم توسعه پیش­بینی کرده است که روزانه امکان تهاتر ۱۵۰ هزار بشکه نفت را با تجهیزات مورد نیاز پتروپالایشگاه­ها داشته باشیم. این مصوبه در شرایط تحریم بسیار کمک­ کننده خواهد بود. زیرا بستری برای دور زدن تحریم­ها و دسترسی به اقلام راهبردی مورد نیاز کشور فراهم می­کند. این مصوبه نیز تا کنون اجرایی نشده است.

مرتضی محمودی، نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس  در خصوص لزوم توسعه پتروپالایشگاه­ها و اجرای مشوق­های قانونی به گفتگو با ایسنا پرداخته است.

محمودی با اشاره به این موضوع که پتروپالایشگاه­ها یکی از موضوعات مغفول مانده در ساختار اجرایی کشور و به ویژه حوزه نفت، انرژی و پالایشگاهی است، تصریح کرد: چنانچه مزیت­های پتروپالایشگاه­ها به درستی برای مردم تبیین شود و آن­ها در جریان این موضوع قرار بگیرند، قطعاً افکار عمومی جزو پشتوانه­ های جدی توسعه پتروپالایشگاه­ها در کشور خواهند بود و به مطالبه این امر از دولت­ ها می­پردازند.

وی ادامه داد: اولین ویژگی پتروپالایشگاه­ها این است که به کشور در حوزه تحریم­ ها  کمک می­کنند و نقش موثری در رفع آن­ها دارند. وقتی طبق قوانین بالادستی و مصوبات قانونی و در سایه تأکیدات مقام معظم رهبری به توسعه پتروپالایشگاه­ها می­پردازیم و در کنار پالایشگاه­ها، پتروشیمی­ ها را مستقر می­کنیم، در واقع تکمیل زنجیره ارزش رخ می­دهد. در این روند، محصولاتی همچون مشتقات نفتی و دیگر فرآورده­ ها تولید می­شوند که ارزش افزوده بالایی دارند.  

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: محصولات پتروپالایشگاهی در صنایع مختلف کاربرد دارند و به این لحاظ نیز به توسعه صنعت در کشور منجر می­شوند و برایمان مزیت دارند. از طریق تولید محصولات پتروپالایشگاهی می­توانیم به افزایش صادرات نیز بپردازیم و در این زمینه تنوع خوبی ایجاد کنیم.

محمودی گفت: وقتی به جای صادرات نفت خام از آن در پتروپالایشگاه­ها استفاده می­کنیم، در واقع خاصیت تحریم­ پذیری محصولات را کاهش می­دهیم. از طرف دیگر، ارزش افزوده چند برابری ایجاد می­کنیم و ارزآوری خوبی برای کشور خواهیم داشت.

وی ادامه داد: هر چقدر نفت را به صورت خام صادر کنیم، تشنه­ تر می­شویم که بیشتر از قبل به صادرات بپردازیم. این روند به نفع کشور نیست و ما را از تولید محصولات نهایی دور می­کند و وابستگی­ مان را به صادرات نفت خام افزایش می­دهد. از آنجائی که صادرات نفت خام به راحتی قابلیت تحریم دارد، با مشکلات پیچیده­ای روبرو می­شویم.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به مزیت­های بیشماری که تولید محصولات پتروپالایشگاهی برای کشور دارد، نیاز است توسعه آن­ها با جدیت در دستور کار باشد.

وی ادامه داد: قوانین لازم برای توسعه پتروپالایشگاه­ها در کشور وجود دارد و چارچوب­ها مشخص شده است. برنامه هفتم توسعه مصوبات جامعی در این حوزه دارد. این برنامه، بسیار دقیق و مترقی در راستای پوشاندن ضعف­ ها و کم­ کاری­ هایی است که دولت­ها تا کنون داشته اند. لازم است مصوبات برنامه هفتم توسعه در تمامی زمینه­ها و به ویژه در حوزه پتروپالایشگاه­ها با جدیت در دستور کار دولت باشد.

محمودی گفت: قانون تنفس خوراک در راستای اعطای مشوق به سرمایه­ گذاران پیش­بینی شده است. اجرای این قانون کمک می­کند که جذب سرمایه برای توسعه پتروپالایشگاه­ها را داشته باشیم. لازم است دولت برنامه مدونی در راستای اعمال این مشوق­ها داشته باشد و انگیزه­ های لازم را در سرمایه­ گذاران برای حرکت در مسیر توسعه پتروپالایشگاه­ ها ایجاد کند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری تذکرات جدی در خصوص لزوم توسعه پتروپالایشگاه­ها داده­ اند و حتی جلساتی را با صاحب­نظران و کارشناسان این حوزه داشته­ اند. بسترهای لازم برای توسعه پتروپالایشگاه­ها در کشور فراهم است، تنها نیاز به عزم حاکمیتی داریم که این موضوع را پیش ببرد.

عضو مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: پتروپالایشگاه­ها جزو مسائل مهم و اولویت­دار کشور است. وزیر نفت آتی باید این تعهد را به مردم و مجلس بدهد که در راستای اجرای مصوبات برنامه هفتم توسعه و قوانین موجود در زمینه توسعه پتروپالایشگاه­ها گام بردارد. برنامه وی برای توسعه پتروپالایشگاه­ها قطعاً در مجلس مورد توجه و بررسی قرار می­گیرد.

انتهای پیام
 

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا