بانکبانک و بیمه

استقلال بانک مرکزی، عامل موثر در مدیریت بازار ارز/ قانون جدید چه مزیت‌هایی دارد؟

آلبرت بغزیان گفت: با اجرایی شدن قانون استقلال بانک مرکزی، این بانک می‌تواند ارزش پول ملی را بالا ببرد.

آلبرت بغزیان؛ اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به ابلاغ قانون جدید بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی وظیفه مهم حفظ ارزش پول ملی را دارد، به همین دلیل این بانک باید اختیارات لازم جهت انجام وظیفه ذاتی خود را داشته باشد.

بغزیان اظهار کرد: در گذشته بانک مرکزی اختیارات لازم برای مدیریت بازار ارز را نداشت، اما امروز با اجرایی شدن قانون استقلال بانک مرکزی، این بانک می‌تواند ارزش پول ملی را بالا ببرد.

این اقتصاددان عنوان کرد: در گذشته به دلیل اینکه بانک مرکزی اختیار لازم و کافی را نداشت، اگر از جانب دولت درخواست می‌شد نرخ ارز را افزایش دهد، مجبور می‌شد نرخ ارز را بالا ببرد، زیرا افزایش نرخ ارز برای دولت ایجاد درآمد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات اساسی کشور حفظ ارزش پول ملی است، گفت: در این شرایط اگر بانک مرکزی تشخیص دهد به دلیل تشنج‌های سیاسی بازار ارز به صورت هیجانی رفتار می‌کند، این بانک می‌تواند مقدماتی را فراهم می‌کند تا بازار ارز از حالت هیجانی خارج شود.

بغزیان تصریح کرد: به تازگی دیدیم که نرخ ارز پس از شهادت اسماعیل هینه در تهران به ۶۲ هزار تومان هم رسید، اما امروز نرخ ارز به کانال ۵۸ هزار تومان بازگشته است. این موضوع نشان می‌دهد که بانک مرکزی مانند یکسال و نیم گذشته تصمیم جدی برای ثبات بازار ارز دارد و بر آن مصمم است.

این اقتصاددان گفت: اختیاراتی که امروز به بانک مرکزی داده شد، باید سال‌ها پیش داده می‌شد. در این زمینه یک سوال اساسی وجود دارد و سوال این است که چرا روسای کل بانک‌های مرکزی در گذشته هیچ وقت درخواست افزایش اختیارات را نمی‌کردند و چرا در مقابل زیاده خواهی دولت‌ها سکوت می‌کردند؟

بغزیان در پایان تاکید کرد: در گذشته روسای کل بانک مرکزی به دلیل اینکه اختیارات لازم را نداشتند نمی‌توانستند در بازار مداخله لازم و مفید را داشته باشند، اما اکنون بانک مرکزی با این قانون می‌تواند دخالت موثر و کارا در بازار ارز داشته باشد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا