ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

وزیر پیشنهادی ارتباطات در دفاع از برنامه‌های خود چه گفت؟

‌سیدستار هاشمی در نخستین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، پس از ارائه نظرهای مخالف و موافق نمایندگان مجلس درباره برنامه کلی خود در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بر موضوعاتی از جمله توسعه شبکه ملی اطلاعات، دولت هوشمند، هوش مصنوعی و آسیب‌های استفاده از فیلترشکن تأکید کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، هفته گذشته سیدستار هاشمی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی معرفی شد. وی در سال ۱۳۵۵ در یاسوج متولد و تحصیلات خود را در رشته هوش مصنوعی از دانشگاه موناش استرالیا و دانشگاه علم و صنعت ایران به پایان رسانده است. با گذشت دو روز از معرفی وی، او سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات کلان پیشنهادی خود را ارائه کرد که در سرفصل‌های آن، توسعه ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات، توسعه دولت هوشمند و کاربردی سازی فناوری‌های نوین (مانند هوش مصنوعی) در صنایع مختلف، توسعه اقتصاد دیجیتال، حمایت از توسعه محتوا و خدمات محتوایی در فضای مجازی، توسعه صنعت فضایی و توسعه پست هوشمند مطرح شده است.

در این راستا روز گذشته پس از حضور رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نخستین روز از بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداختند و مخالفان و موافقان وی اظهار نظر کردند و پس از آن ستار هاشمی به ارائه توضیحاتی درباره برنامه‌های خود پرداخت.    

توسعه ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در ابتدای صحبت های خود به حکمرانی فضای ممجازی اشاره و تأکید کرد: بی‌گمان یکی از وزارتخانه‌هایی که می‌تواند در این راستا پیشرفت کشور را تضمین کند، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. طبق گفته وی توسعه ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات یکی از مسائلی است در صورت اعتماد نمایندگان مجلس به او در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وزیر پیشنهادی ارتباطات در دفاع از برنامه‌های خود چه گفت؟

هاشمی همچنین تصریح کرد اگرچه ما توسعه‌هایی را در کشور با استفاده از ظرفیت پهباد به همراه داشته‌ایم اما این ناترازی بین زیرساخت ارتباطی همراه و ثابت بایستی جبران شود که این مهم می‌تواند کمک بکند عدالت ارتباطی را در کشور شاهد باشیم. توسعه زیرساخت های ارتباطی به روستاها مهم است که بنده بر خود تکلیفی دارم که به صورت ویژه دنبال کنم؛ چرا که برآمده از همین مناطق محروم هستم.

امروزه دسترسی آسان و سریع به اطلاعات برای سازمان‌های دولتی اهمیت دارد، از این رو در این زمینه سرمایه‌گذاری بسیاری می‌شود بنابراین اهداف دولت هوشمند کمک به دولت است تا کارها را ساده کند و شهروندان به راحتی، در کمترین زمان و بدون معطلی و مراجعه‌های حضوری کارهای خود را پیگیری کنند.

کنار گذاشتن رفت‌و آمدهای غیرضروری با دولت هوشمند

بنابراین هاشمی در ادامه صحبت هایش به بحث دولت هوشمند و کاربردی‌سازی هوش مصنوعی در صنایع اشاره و تصریح کرد تلاشش این خواهد بود که همه رفت و آمدهای غیرضروری را از زندگی مردم کنار بذارد. وی درباره هوش مصنوعی و برخورد با آن توضیح داد که اشتغال هوش مصنوعی البته مثبت است اما نگاه فعال، نگاه موثر به هوش مصنوعی است که یکی از محورهایی است که در کشور ان‌شاءالله به صورت جدی دنبال خواهد کرد.  

وی همچنین رضایتمندی مردم از خدمات پست با محوریت هوش مصنوعی و بهینه سازی فرایندها را از دیگر برنامه‌های خود عنوان و اظهار کرد:  امیدواریم با استفاده از خدمات سکویی و مشارکت بخش خصوصی و تعامل با شرکت‌های بین‌المللی پستی و حمل و نقل دنبال کنیم.

از سوی دیگر فیلترشکن‌ و وی‌پی‌ان‌ها در حالی سد فیلترینگ را قابل نفوذ می‌کنند که در مقابل، خطر مسائل امنیتی فراگیر شدن این اپلیکیشن‌ها، مشکل‌ساز و کاربران برای استفاده از سایت‌های فیلترشده، بدون آگاهی کافی، به دانلود و نصب اپلیکیشن‌هایی اقدام می‌کنند که بیش‌تر از فیلترشکن بودن، با هدف سوءاستفاده و دسترسی به اطلاعات و وارد کردن انواع بدافزار به گوشی افراد طراحی شده‌اند.

آسیب جدی فیلترشکن‌ها

مسئله‌ای که نمایندگان مجلس روز گذشته به آن اشاره کردند و وزیر ارتباطات پیشنهادی درباره آن گفت استفاده از فیلترکشن در فضای مجازی آسیب‌های جدی به همراه داشته است از جمله آن افزایش هزینه به سبد هزینه خانوار است. همچنین بسیاری از حملات سایبری از طریق فیلترشکن‌هایی است که به صورت غیرمجاز روی گوشی‌ها نصب می‌شود.

وزیر پیشنهادی ارتباطات در دفاع از برنامه‌های خود چه گفت؟

وی افزود: باورم این است که نتوانسته‌ایم با ابزارهای موجود دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب را پاسخ دهیم. همان طور که مقام معظم رهبری فرمود فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد پس بر خود تکلیف می‌دانیم با استفاده از فناوری‌ها به دغدغه‌های مردم پاسخ داده تا از فرصت‌های فضای مجازی حداکثر استفاده شود و آسیب‌های استفاده از فضای مجازی را به حداقل برسانیم.

هاشمی معتقد است که فضای مجازی با قاعده داشته باشیم لذا دسترسی‌ها را ذیل سیاست های کلی نظام تعریف می کنیم؛ درست است که وزرات ارتباطات مجری سیاست‌های فضای مجازی و شورای امنیت ملی است اما باور داریم که می‌توان به عنوان بازوی مشورتی تحلیل های کارشناسی را ارائه داده و با نگاه اجماع‌سازی و اقناع سازی جلو رویم.

توئیتر آرمان اقتصادی را دنبال کنید

هاشمی: تلاش می‌کنیم تا شاهد عدالت اطلاعاتی در کشور باشیم

با توجه به وعده های رییس جمهور باید ارزیابی روند گذشته برای تحقق اهداف فراهم شود بنابراین باور دارم اصلاح شیوه مدیریت فضای مجازی در چارچوب قوانین و مقررات و با درنظرگرفتن مسائل کشور از طریق اجماع و وفاق ملی و مصوبات شوراها و ساختارها و ذیل سیاست های رهبری ممکن و مقدور است.

وزارتم ادامه وزرات هیچ کسی نخواهد بود

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان صحبت های خود حمایت از سکوها، محتواها و خدمات داخلی را از برنامه های خود دانست و تأکید کرد متعهد است که اگر مجلس اعتماد کند، بدون هیچ وابستگی به فرد و گروهی و تنها در خدمت دولت وفاق ملی مدافع منافع ملی ایران باشد و با رعایت اصول عدالت و انصاف نسبت به وظایف محوله پاسخگو باشد و وزارتش ادامه وزرات هیچ کسی نباشد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا