بین الملل

عدم تمدید توافق صادرات سوخت عراق به لبنان

دولت عراق تصمیم گرفته که تمدید توافق صادرات سوخت به لبنان در ازای دریافت خدمات از این کشور را متوقف کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی به نقل از شفق، دولت عراق تصمیم گرفته تا توافق صادرات سوخت به لبنان در ازای دریافت خدمات را تمدید نکند. دلیل این مسئله نگرانی‌های مالی از طرف لبنان اعلام شده است.

همچنین بخوانید

بانک مرکزی لبنان از ایجاد یک خط اعتباری ۷۰۰ میلیون دلاری برای تضمین عمل به تعهدات این کشور در قبال توافق واردات سوخت از عراق خودداری کرده و دلیل این مسئله هم نداشتن منابع مالی کافی عنوان شده است.

نجیب میقانی، نخست وزیر لبنان، اخیراً در سفر به عراق تلاش کرد تا دولت این کشور را بر آن دارد تا بدهی ۷۰۰ میلیون دلاری بیروت به بغداد را در اجرای توافق صادرات سوخت به لبنان در ازای دریافت خدمات، مستثنی کند که به نظر می‌رسد در این زمینه موفق نبوده است.

نخست وزیر عراق در دیدار با همتای لبنانی خود خواستار آن شده تا برای از سر گیری اجرای توافق تأمین سوخت برای لبنان، بیروت بدون حذف بدهی قبلی یک خط اعتباری ۷۰۰ میلیون دلاری دیگر برای بغداد ایجاد کند.

وسیم‌منصوری، سرپرست بانک مرکزی لبنان، هم از انجام این کار خودداری کرده و اعلام کرده که این اقدام ناقض قوانین پولی این کشور است.

روز یکشنبه به خاطر تمام شدن ذخایر سوخت آخرین نیروگاه فعال در لبنان به نام زهرانی، این کشور را خاموشی سراسری فرو رفت. این خاموشی حتی ارائه خدمات اساسی در بنادر، فرودگاه‌ها، زندان‌ها و تأسیسات تصفیه آب را هم در لبنان متوقف کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا