صنعت، معدن، تجارت

سود شرکت‌های بورسی در بهار امسال کاهش یافت

حاشیه سود خالص، ناخالص و عملیاتی ۲۱۰ شرکت تولیدی بورسی در بهار امسال نسبت به زمستان پارسال، به ترتیب ۴۴، ۲۸ و ۳۰ درصد و نسبت به بهار پارسال، ۲۶، ۱۷ و ۲۱ درصد کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شرکت بورس تهران با انتشار گزارشی از روند عملکرد مالی ۲۱۰ شرکت تولیدی در سه ماه نخست سال اعلام کرد: حاشیه سود خالص، ناخالص و عملیاتی این شرکت‌ها در مقایسه با زمستان به ترتیب ۴۴، ۲۸ و ۳۰ درصد و مدت مابه قبل ۲۶، ۱۷ و ۲۱ درصد کاهش داشت.

بر اساس این گزارش به نظر می‌رسد، قیمت‌گذاری دستوری، ناترازی انرژی و نرخ خوراک باعث کاهش حاشیه سود شرکت‌ها شده است.

همچنین طبق آمارها، حاشیه سود خالص، ناخالص و عملیاتی ۲۱۰ شرکت به ترتیب بالغ بر ۱۱، ۲۰ و ۱۳ درصد و میزان سود خالص، ناخالص و عملیاتی آنها به ترتیب بالغ بر ۱۲۰.۱، ۲۱۶.۵ و ۱۴۶.۳ هزار میلیارد تومان بود.

علاوه بر این بررسی وضعیت فروش صنعت فلزات اساسی نشان می‌دهد، مبلغ فروش “فولاد” در چهار ماه سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۶ درصد رشد داشت.

پس از فولاد مبارکه، بالاترین مبلغ فروش به شرکت آلومینیوم ایران و ملی مس اختصاص دارد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۳ و ۳۰ درصد رشد داشت.

همچنین مبلغ فروش شرکت گل گهر و فولاد خوزستان ۹ و ۳ درصد بیشتر شد و از کمترین درصد رشد برخوردار بودند.

بررسی وضعیت فروش صنعت پالایشی و شیمیایی نشان می‌دهد، شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در ۴ ماه سال نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۵۳ درصد رشد داشت.

همچنین پتروشیمی نوری ۴۴ درصد، پتروشیمی جم ۳۶ درصد، پتروشیمی شازند ۲۸ درصد، پتروشیمی شیراز ۲۵ درصد، پتروشیمی فناوران ۱۴ درصد و پتروشیمی خارک ۱۳ درصد رشد مبلغ فروش داشتند.

قیمت خودرو شاهین شرکت سایپا و شیر شرکت لبنیات پاک در تیر ماه در مقایسه با خرداد سال قبل، ۵ و ۷ درصد رشد داشت.

علاوه بر این در سایر صنایع بورسی نیز صنعت خودرو، بانک، قند و شکر، دامپروری و لاستیک با رشد فروش روبرو شدند؛ و بانک تجارت و ملت در دوره چهار ماهه مشمول رشد ۳۲ و ۲۷ درصدی فروش شد. ایران خودرو و سایپا از ۲۶ و ۲۷ درصد رشد فروش برخوردار بودند و شرکت‌های قند اصفهان ۴۹ درصد، سپید ماکیان ۴۱ درصد و بارز ۲۵ درصد رشد فروش داشتند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا