ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

گروه ام‌تی‌ان زیان‌ده شد

گروه ام‌تی‌ان (MTN Group) که بزرگترین اپراتور تلفن همراه آفریقا از نظر درآمد است، به دلیل افت ارزش نایرای نیجریه، برای اولین بار از سال ۲۰۱۶، ضرر کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، گروه ام‌تی‌ان در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد، ضرر ۷.۳۹ میلیارد راند (۴۱۴.۷ میلیون دلار) را در شش ماهه منتهی به ژوئن گزارش کرد، در حالی که در مدت مشابه سال قبل، ۴.۱۴ میلیارد راند سود کرده بود. این ضرر، اولین ضرر گروه ام‌تی‌ان از زمان پرداخت جریمه بیش از یک میلیارد دلاری به دولت نیجریه است.

از زمانی که بولا تینوبو در ماه مه ۲۰۲۳ به ریاست جمهوری نیجریه رسید و اجرای اصلاحات ارزی خارجی و سایر اصلاحات اقتصادی را آغاز کرد، نایرای نیجریه در برابر دلار، بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته است. گروه ام‌تی‌ان، حدود ۷۷ میلیون مشتری در نیجریه دارد و از نظر تاریخی، حدود یک سوم درآمد خود را از پرجمعیت ترین کشور آفریقا، کسب می‌کند.

کاهش ارزش پول در بازارهای دیگر از جمله سودان جنوبی نیز بر درآمد گروه ام‌تی‌ان تاثیر گذاشته است. این شرکت با وجود خروج از افغانستان و ادامه منازعات در سودان که منجر به کاهش کاربران شد، تعداد کل مشتریان خود را ۰.۸ درصد افزایش داد و به ۲۸۸ میلیون نفر رساند.

رالف موپیتا، مدیرعامل گروه ام‌تی‌ان، به خبرنگاران گفت: این شرکت به دنبال خروج از بازارهای بیشتری است و در حال حاضر در حال مذاکره بر سر واحد کوناکری گینه خود است. همچنین این شرکت قصد دارد از طریق فروش به سهامداران محلی، سهم خود را در تجارت نیجریه به ۶۵ درصد کاهش دهد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، داده‌های جمع آوری شده نشان می‌دهد گروه ام‌تی‌ان در حال حاضر، ۷۳ درصد از تجارت نیجریه را کنترل می‌کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا