انرژی

رفع ناترازی‌های حوزه آب و برق با مدیریت هوشمندانه

یک استاد دانشگاه شریف گفت: در حال حاضر وزارت نیرو با چالش‌های متعددی مواجه است اما با استفاده از دانش بومی و جهانی و همچنین مدیریت هوشمندانه و تجربیات وزیر پیشنهادی می‌توان نسبت به رفع ناترازی‌ها در حوزه آب و انرژی بر امیدوار بود.

مسعود تجریشی در گفت‌وگو با ایسنا،  به بررسی چالش‌های موجود در حوزه آب و انرژی پرداخت و گفت: در برخی حوزه‌ها، مانند وزارت نیرو، معمولاً معاونین آب از خارج از بدنه سازمان منصوب می‌شوند و این موضوع نشان‌دهنده این است که در کادرسازی صنعت آب باید توجه به تربیت و ارتقای مدیران و انتخاب نیروهای داخلی صورت می‌گرفت، امری که تاکنون به درستی انجام نشده است.

همچنین بخوانید

وی  با اشاره به سوابق و تجربیات علی‌آبادی در حوزه آب و انرژی گفت: علی‌آبادی با توجه به تجربیات اخیر خود، به ویژه در زمینه انرژی، سابقه قابل‌توجهی دارد. او در زمان حضور در شرکت آب نیرو، در پروژه‌های بزرگ رودخانه‌های مرزی فعال بوده و پس از آن نیز در شرکت مپنا در حوزه انرژی بسیار فعال بوده است. یکی از نکات برجسته در کارنامه او ایجاد اتاق فکر آب در مپنا و مدیریت پروژه‌های سدسازی و نیروگاهی بوده است.

او  با تأکید بر چالش‌های فعلی در حوزه آب و انرژی افزود: چالش‌های پیش روی کشور در این حوزه‌ها جدی هستند. در زمستان‌ها، مصرف بالای گاز خانگی باعث کاهش تامین گاز نیروگاه‌ها می‌شود و نیروگاه‌ها مجبور به استفاده از سوخت مایع می‌شوند که این مسئله موجب آلودگی هوا و پدیده وارونگی هوا در شهرها می‌شود. همچنین، در تابستان امسال مشاهده شد که با وجود ظرفیت اسمی ۸۰-۹۰ هزار مگاوات برق، مصرف خانگی بالا فشار زیادی به شبکه وارد کرد و موجب قطع برق صنایع شد.

به گفته تجریشی هر دوی این وضعیت‌ها فشار زیادی به صنایع وارد می‌کند و منجر به افزایش قیمت و تورم می‌شود. برای مثال، افزایش قیمت سیمان ناشی از قطع برق و گاز صنایع سیمان‌سازی بوده است. این مسائل نشان می‌دهد که چالش‌های آب و انرژی به حوزه امنیت غذایی نیز مرتبط است، چرا که کشاورزی و تامین آب شهرها به شدت تحت تاثیر این مسائل قرار دارند.

وی با بیان اینکه چالش‌هایی که اکنون کشور با آن روبرو می‌شود، درون بخشی نیست و وزیر نیرو نمی‌تواند به تنهایی این چالش‌ها را برطرف کند، گفت: در بخش آب و برق لازم است وزارت نیرو و جهاد کشاورزی و بخش صنعت با یکدیگر همکاری داشته باشند، بی‌شک وزیر نیرو دولت چهاردهم با چالش‌های زیادی مواجه خواهد بود.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تأکید کرد: رفع این چالش‌ها امکان پذیر است باید صرفه‌جویی صورت بگیرد و این وظیفه کاملا حاکمیتی است، برای مثال، تغییر موتور کولرهای آبی می‌تواند مصرف انرژی را تا ۱۰ درصد کاهش دهد. همچنین، استفاده از پنجره‌های دوجداره در زمستان می‌تواند مصرف گاز را کاهش داده و معادل تولید چندین فاز پارس جنوبی در سال صرفه‌جویی شود که نیازمند ورود دولت به این حوزه است.

تجریشی با بیان اینکه این چالش‌ها نیازمند تصمیمات سخت و هماهنگی بین وزارتخانه‌ها است، گفت: متاسفانه در دولت‌های گذشته تمرکز اصلی بر افزایش عرضه برای پاسخگویی به تقاضا بود که این سیاست نتایج مثبتی نداشت. اکنون باید با استفاده از دانش بومی و جهانی و همچنین مدیریت هوشمندانه، این ناترازی‌ها را در حوزه آب و انرژی برطرف کند و این توان از نظر مدیریتی در وزیر پیشنهادی وجود دارد.

وی اظهار امیدواری کرد: با مدیریت صحیح و تصمیم‌گیری‌های قاطع، چالش‌های موجود در حوزه آب و انرژی در دولت فعلی حل خواهد شد. این امر مستلزم هماهنگی و همکاری بین‌وزارتی و انتخاب مدیرانی است که با این سیاست‌ها همراه باشند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا