بانکبانک و بیمه

افزایش شفافیت بازار ارز با استمرار سیاست تثبیت/ انتظارات تورمی کاهش می‌یابد

پژوهشگر اقتصادی گفت: اگر بانک مرکزی بتواند سیاست تثبیت اقتصادی را با جدیت بیشتری ادامه دهد موجب تقویت شفافیت بازار ارز می‌شود.

مریم شهلایی، پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا اظهار کرد: به طوری معمول اقتصاد و کالا‌ها و به عبارت دقیق‌تر بازار‌ها به دنبال تثبیت هستند. به عنوان نمونه در بازار نفت پدیده تثبیت را شاهد بودیم تا جایی که وقتی ایران به اسرائیل حمله موشکی کرد، انتظار می‌رفت قیمت ارز افزایش قابل توجهی را تجربه کند، اما در عمل این اتفاق روی نداد.

شهلایی بیان داشت: در ماه‌های اخیر به خوبی تجربه کردیم که بحران‌های سیاسی در شکل‌های مختلف مانند بمب‌گذاری کرمان، حمله اسرائیل به سفارت ایران، حمله موشکی ایران به خاک اسرائیل، جنگ غزه و اسرائیل، صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شهادت آقای رئیسی و… رخ داد، در این بین برخی‌ها فکر می‌کردند که نرخ ارز جهش می‌کند و نرخ دلار تا ۱۰۰ هزار تومان هم بالا می‌رود، اما پس از این که اثر التهاب‌های سیاسی از بین می‌رفت نرخ ارز کاهش می‌یافت و به نرخ تعادلی باز می‌گشت، زیرا بازار‌ها علاقه‌مند به تثبیت هستند.

همچنین بخوانید

پژوهشگر اقتصادی تصریح کرد: این التهاب‌ها جزو ریسک‌های ژئوپلیتیکی محسب می‌شوند و اثر این نوع ریسک‌ها بسیار کوتاه مدت است.

وی افزود: بنابراین شوک‌های سیاسی موقتی هستند و در زمانی که شوک‌ها به وجود آمدند، نرخ ارز جهش کرد، اما بعد از چند روز اثر شوک از بین رفت و نرخ ارز به کانال تعادلی بازگشت.

شهلایی خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر نسبت به سال‌های گذشته مردم بیشتر بازار ارز را رصد می‌کنند و به محض این که خبری منتشر می‌شود، بلافاصله به این خبر‌ها واکنش نشان می‌دهند.

این پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد: بانک مرکزی در یکسال و نیم گذشته اقداماتی انجام داده تا کنترل بازار را بدست بگیرد، یکی از مهمترین اقدامات کاهش نرخ رشد نقدینگی است و اقدام دیگر دیپلماسی ارزی است که منجر به آزاد شدن منابع مالی کشورمان شده است. وقتی خبر آزادسازی منابع به مردم مخابره شد، در واقع انتظارات تورمی و نرخ ارز کاهشی شدند.

این تحلیلگر اقتصادی اظهار داشت: نرخ ارز بر زندگی روزمره مردم تاثیرگذار است، بدین جهت مردم نرخ تورم را در محاسباتشان اضافه می‌کنند و وقتی می‌بینند روند تورم افزایشی است، بررسی می‌کنند که نرخ ارز تا چه حدی توان رشد دارد.

شهلایی تصریح کرد: اگر بانک مرکزی بتواند سیاست تثبیت اقتصادی را با جدیدت بیشتری ادامه دهد و به مردم اعلام کند که چه کار‌هایی را برای مدیریت بازار ارز انجام خواهد داد، موجب خواهد شد شفافیت بازار ارز تقویت شود و در این شرایط این بانک راحت‌تر برنامه‌های خود را عملیاتی کند.

این پژوهشگر اقتصادی بیان کرد: تقویت شفافیت موجب خواهد شد انتظاراتی که بین مردم وجود دارد و مردم در مورد آن با هم دیگر صحبت می‌کنند، در عمل کنترل شود و در نهایت این موضوع کمک خواهد کرد تا نرخ ارز جهش نکند.

شهلایی در پایان تاکید کرد: اخبار مثبت بر بازار ارز اهمیت بسیار زیادی دارد به طوری که انتظار افزایش نرخ ارز را از بین برده و بازار را به ثبات می‌رساند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا