امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

هفته آینده قیمت خیار کاهش می‌یابد/ ظرفیت بدون استفاده صادرات میوه

رئیس پیشین اتحادیه بارفروشان با اشاره به قیمت حدود ۵۰ هزار تومانی هر کیلوگرم خیار، گفت: هفته آینده نرخ خیار به قیمت قبل برگشته و کاهشی می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، امسال در بازار سبزیجات بر عکس سال‌های قبل که گوجه فرنگی و پیاز نرخ بالایی داشتند، هویج از ۹.۸۰۰ تومان در اسفند سال گذشته به بیش از ۲۰ هزار تومان در هر کیلو گرم رسیده است.

همچنین در این هفته هر کیلو گرم خیار از ۳۴ تا ۳۹ هزار تومان در هفته گذشته، به حدود ۴۵ تا ۴۹ هزار تومان افزایش یافته است.

مصطفی دارایی نژاد، رئیس پیشین اتحادیه بار فروشان درباره چرایی این موضوع به مهر گفت: این افزایش قیمت، موقتی بوده و از هفته آینده نرخ خیار کاهشی می‌شود.

وی افزود: ۳ نوع خیار در کشور کشت می‌شود؛ مینی اصفهان که قیمت عمده آن در میدان بار بین ۱۵ تا ۲۵، خیار رویال گلخانه‌ای ۲۰ تا ۳۵ و خیار رسمی ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

وی در ادامه سخنان خود اعلام کرد: در حال حاضر برداشت خیار ورامین به پایان رسیده و خیارهای عرضه شده به بازار مربوط به محصولات در حال برداشت اصفهان و اراک است. گرمای هوا و مصادف شدن آن با اربعین حسینی سبب شده تا روزانه، بار خیار به عراق برای موکب‌ها ارسال شود.

رئیس پیشین اتحادیه بار فروشان اظهار کرد: در کنار خیار، گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز نیز ارسال می‌شود اما چون برداشت خیار در این مقطع زمینی کاهش یافته قیمت آن تا حدودی در بازار افزایش یافته که از هفته آینده و از روز دوشنبه ۵ شهریور کاهش پیدا خواهد کرد.

وی تاکید کرد: البته این افزایش فقط برای این یک قلم بوده و نرخ سایر سبزیجات و انواع میوه تغییری نداشته است.

ظرفیت صادرات میوه و سبزیجات

دارایی نژاد در ادامه سخنان خود به اهمیت کشت قراردادی و کشت فرازمینی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سالانه ۹۰۰ میلیون دلار ارز برای واردات موز از کشور خارج می‌شود در حالی که با توجه به ۴ فصل بودن ایران می‌توان آناناس، موز، آووکادو، انبه و… در داخل تولید کرد. به عنوان مثال به شکل محدود پاپایا در کشور تولید می‌کنیم.

وی پیشنهاد کرد: وزیر آینده جهاد کشاورزی یک سال به طور آزمایشی کود، سم و بذر را به طور رایگان در اختیار کشاورزان قرار دهد و در ادامه روی تولید نظارت داشته باشد. این امر ضمن تأمین بازار داخل می‌تواند به صادرات کمک کند.

رئیس پیشین اتحادیه بار فروشان تصریح کرد: صادرات به معیشت کشاورزان کمک کرده ضمن آنکه دولت می‌تواند مثلاً ۱۵ درصد از درآمد حاصل از صادرات را داشته باشد. به این ترتیب محصولات ارگانیک صادراتی می‌توانیم تولید کنیم مثل آنچه در ترکیه و سنگاپور مالزی در حال انجام است. ایران ۶۰ قلم میوه و سبزیجات دارد که می‌تواند حداقل نیمی از درآمد نفت را برای کشور به همراه داشته باشد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا