بورسبورس اوراق

افت ۱۴ درصدی صادرات فولاد با وزنه نیما و قطعی برق

آمار منتشر شده از صادرات چهار ماه نخست سال ۱۴۰۳ زنجیره فولاد کشور نشان دهنده کاهش ۱۴ درصدی حجم صادرات آهن و فولاد، تحت تاثیر فاصله نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد و افت میزان تولید به دلیل قطعی برق بوده است.

فولاد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار صادرات ۴ ماه نخست سال ۱۴۰۳ زنجیره فولاد را منتشر کرد. بر این اساس حجم صادرات آهن و فولاد کشور، معادل ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۲۷۰ میلیون دلار (۱۴ درصد) کاهش داشته است.

طبق این آمار منتشر شده، با توجه به اینکه صادرات اکثر کارخانه‌های نوردی به دلیل الزام به بازگشت ارز صادراتی به نرخ نیما به فروش های صادراتی ریالی تبدیل شده اما صادرات کل مقاطع طویل فولادی تا پایان تیر ۱۴۰۳ بیش از ۱۹.۵ درصدی افزایش داشت که بر این اساس میلگرد و نبشی به ترتیب ۲۱.۷ و ۲۰.۱ درصد افزایش و تیرآهن ۷.۶ درصد کاهش در صادرات را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ به ثبت رساندند.

همچنین ورق گرم در ۴ ماه نخست سال ۱۴۰۳ رقمی معادل ۱۲۳ هزار تن صادرات داشت که این عدد تا پایان تیر ماه امسال با ۲۸ درصد کاهش به رقم ۹۶ هزار تن رسید.

طبق این آمار، در این دوره، صادرات ورق سرد و ورق پوشش‌دار به ترتیب ۵۲ و ۲۴ درصد افت داشت.

حجم صادرات کل مقاطع تخت فولادی در ۴ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ رقمی معادل ۱۵۷ هزار تن بود که این رقم در پایان تیر ماه سال جاری به عدد ۱۱۴ هزار تن رسید و بیش از ۲۷ درصد افت داشت.

در ادامه این گزارش نیز آمده است، حجم صادرات کل محصولات فولادی در چهار ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ رقمی بالغ بر یک میلیون و ۸۲ هزار تن اعلام شده که این رقم در سال ۱۴۰۳ به یک میلیون و ۲۱۹ هزار تن رسید و افزایش ۱۲.۷ درصدی را به ثبت رساند.

آمارهای موجود حاکی از آن است که صادرات اسلب ایران با افت بسیار شدیدی همراه بوده و حجم صادرات این محصول در چهار ماه امسال به نصف میزان صادرات در مدت مشابه سال گذشته رسیده، به گونه‌ای که صادرات اسلب در این مدت با ۲۳ درصد افت از عدد ۸۶۸ هزار تن به ۴۶۰ هزار تن رسید.

براساس این گزارش، حجم صادرات فولاد میانی اعم از شمش و اسلب با ۶۰۰ هزار تن افت نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۲۳ درصدی را تجربه کرد.

در پایان این گزارش آمده است، حجم صادرات آهن اسفنجی در مدت ذکر شده ۲۳ درصد افت داشت و در مقابل شاهد افزایش ۱۷ و ۵ درصدی صادرات در گندله و کنسانتره سنگ آهن بودیم.

افت ۱۴ درصدی صادرات فولاد با وزنه نیما و قطعی برق

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا