ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

هشت میلیون خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار گرفتند

معاون راهبردی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: درحال حاضر پروژه فیبرنوری به ۴۰ درصد پیشرفت رسیده و هشت میلیون خانوار در همه کشور تحت پوشش این فناوری قرار گرفته است و طبق برنامه‌ریزی قرار است تا پایان سال این عدد حداقل به ۱۴ میلیون برسد.

به گزارش آرمان اقتصادی، مهدی روحانی نژاد- معاون راهبردی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- درباره تفاوت اینترنت عادی با فیبرنوری اظهار کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که برای مردم این فناوری را متمایز می‌کند سرعت بالای آن است درحال حاضر چیزی که در اختیار مردم هست ADSL است که حداکثر حدود ۱۶ مگابیت بر ثانیه را می ‌تواند تأمین کند.

وی افزود: اگر بخواهیم بر فناوری‌های مبتنی بر تلفن همراه مانند نسل چهارم برویم سرعت های ۳۰ تا ۴۰ مگابیت بر ثانیه را فراهم می شود ولی فیبرنوری تحول بسیار جدی را در زمینه سرعت ایجاد می‌کند. در حال حاضر شهرهایی که تحت پوشش این فناوری قرار گرفتند تا سرعت ۱۰۰۰ مگابیت را اختیارشان قرار دادیم و مردم می‌توانند تمام خدماتی که از اینترنت انتظار دارند را در این بستر در اختیار داشته باشند. در کنار این سرعت، فیبرنوری تأخیر پایینی هم دارد و کسانی که بازی‌های آنلاین یا خدمات پزشکی از راه دور و به صورت کلی مواردی که تأخیر پایین نیاز است انجام می دهند می‌توانند از فیبرنوری استفاده کنند.

روحانی نژاد در پاسخ به این سوال که درحال حاضر گستره فیبرنوری در کشور ما ‌چگونه است، گفت: الان پروژه ۴۰ درصد پیشرفت رسیده است و هشت میلیون خانوار در همه کشور تحت پوشش این فناوری قرار دارد و طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار است تا پایان سال این عدد حداقل به ۱۴ میلیون برسد؛ همچنین تا پایان سال برنامه کرده‌ایم که بتوانیم این عدد را به ۲۰ میلیون برسانیم. معنای پوشش این است که امکان بالقوه را فراهم می‌کند و مردم عزیزی که تحت پوشش این خدمات هستند اگر درخواست خود را به اپراتور مربوطه بدهند ظرف یک ماه این خدمت برایشان فراهم می‌شود.

معاون راهبردی سازمان تنطیم مقررات و ارتباطات رادیویی تشریح کرد: در جلسه‌ای که روز گذشته داشتیم برای اپراتورهای متعهد برنامه‌ریزی شد گام بعدی را انجام دهند. گام بعدی اتصال است به این معنا منزل یا کسب‌ و کاری به این خدمات متصل شوند. در این زمینه برنامه‌ریزی کردیم و تقسیم کار بین اپراتورها انجام شد که تا پایان سال حداقل دو میلیون اتصال بتوانیم داشته باشیم و البته این موضوع تکلیف قانونی وزارت ارتباطات است.

وی ادامه داد: در واقع براساس  برنامه هفتم توسعه که در مجلس مصوب شده باید تا انتهای این برنامه ۲۰ میلیون ساختمان را به این فناوری متصل کنیم؛ به صورت متوسط باید هر سال ۴ میلیون ساختمان متصل شوند اما امسال به دلیل اینکه با تأخیر برنامه ابلاغ شده، میزان اتصال دو میلیون است ولی از سال‌های بعدی باید به صورت متوسط ۴ میلیون اتصال را داشته باشیم.   

وی که در یک گفت‌وگوی تلویزیونی صحبت می‌کرد تصریح کرد: همچنین در این زمینه خود وزارت ارتباطات مشوقی را در اختیار اپراتورها قرار می‌دهد چون طبیعتا فیبرنوری هزینه بالاتری نسبت به ADSL دارد ولی دولت به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده که ما به التفاوت را پرداخت کند یعنی برای مردم تغییر قیمتی احساس نشود. اپراتورها هم متعهد هستند هر جایی که این خدمت درخواست می‌شود فقط هزینه مودم یعنی راه‌اندازی را دریافت کنند. البته در جلسه روز گذشته اپراتورها اعلام کردند درصد هستند مودم هم به صورت اقساطی در اختیار مردم قرار دهند.  

روحانی‌نژاد در پایان گفت: از سوی دیگر هزینه استفاده هم ارزان‌تر است به گونه‌ای که اگر الان از تلفن همراه استفاده کنید، هزینه‌ی هر گیگابایت حدود چهار هزار تومان است درحالی که در فیبرنوری حدود دو هزار تومان است.   

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا