صنعت، معدن، تجارت

صادرات ۱۵۶ میلیون دلاری کفش/ رایزنی برای ترخیص ماشین آلات از گمرک

معاون وزیر صمت گفت: از مسؤولان ارشد نظام درخواست کردیم، دستوری ارائه کنند تا ماشین آلاتی که در گمرک با برخی از آئین نامه‌های بانک مرکزی در تضاد است با همکاری بانک مرکزی و گمرک ترخیص شوند.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزیر صمت اظهار کرد: در چند سال گذشته، واردکننده کفش بودیم بالطبع اشتغال زیادی را هم در این صنعت از دست دادیم، اما هم اکنون سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون جفت کفش در کشور تولید می‌شود و از واردکننده کفش به صادرکننده این کالا تبدیل شده‌ایم.

همچنین بخوانید

وی در مصاحبه با صدا و سیما اضافه کرد: در سه سال گذشته، واردکننده پلی اورتان بودیم، اما در حال حاضر صادرکننده آن هستیم؛ همچنین در تولید زیره کفش، چرم مصنوعی، الکل‌های وابسته و چسب مورد نیاز این صنعت، اقدامات خوبی انجام شده که مجموعه این اقدامات، تولید کفش در ایران را رقابتی کرده، ضمن اینکه هم اکنون محصولات ما یک سوم قیمت جهانی است و تولیدات این صنعت، توان رقابت با نمونه‌های خارجی را دارد.

برادران با بیان اینکه اگر چه هنوز قاچاق کفش از مبادی غیررسمی انجام می‌شود، اما دو برابر آن میزان صادرات داریم، گفت: سال گذشته، توانستیم در صنایع کیف، کفش و چرم، صادرات رسمی این کالا را به ۱۵۶ میلیون دلار برسانیم؛ البته حجم زیادی از این کالا به صورت غیر رسمی و ریالی به کشورهای همسایه به ویژه عراق صادر می‌شود و می‌توان گفت، در تولید کفش، به خوداتکایی رسیده‌ایم.

وی افزود: هم اکنون دغدغه اصلی ما در تأمین مواد اولیه، اشتغال و دستیابی به بازار کفش نیست بلکه بیشتر به طراحی، ضمانت و رقابت در سطح بین‌المللی فکر می‌کنیم.

معاون صنایع عمومی وزیر صمت گفت: در حوزه نمایشگاه‌ها، اقدامات مناسبی با همکاری سازمان توسعه تجارت انجام شده، دغدغه اصلی ما هم اکنون بحث ارزی به ویژه بازگشت ارز به نرخ مناسب است ضمن اینکه در این حوزه در تولید و بازاریابی بین‌المللی مشکلی وجود ندارد، امیدواریم مشکلات مربوط به جابجایی ارز و مسائل مربوط به حداقل برسد تا بتوانیم صادرات رسمی را در قالب جهش دنبال کنیم.

برادران افزود: امیدوارم با تصمیمات بانک مرکزی و تمهیداتی که اعلام کردند صادرات شش ماهه دوم امسال در مقایسه با شش ماهه نخست، بیشتر شود.

تخصیص ۱.۳ میلیارد دلار برای نوسازی ماشین آلات صنعت نساجی

وی با بیان اینکه بازسازی و نوسازی ماشین آلات صنایع نساجی در حوزه چرم، کفش و زیر مجموعه‌های آن لازم و ضروری بود، گفت: در سه سال اخیر یک میلیارد و صد میلیون دلار برای نوسازی ماشین آلات این صنعت تخصیص داده شده است.

برادران با اشاره به اینکه هم اکنون حجم زیادی از ماشین آلات در گمرک وجود دارد، گفت: از مسؤولان ارشد نظام درخواست کردیم تا دستوری ارائه کنند تا ماشین آلاتی که در گمرک با برخی از آئین نامه‌های بانک مرکزی در تضاد است با همکاری بانک مرکزی و گمرک زودتر ترخیص شود.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: اگر ماشین آلات موجود در گمرک ترخیص شود، در سه ماه آینده حداقل ۵۰ واحد دیگر به واحدهای صنعتی اضافه خواهد شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا