انرژی

موافقت کمیسیون عمران با وزیر پیشنهادی نیرو

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی نیرو خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عبدالجلال ایری در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی نظر کمیسیون عمران درباره عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی نیرو را به شرح زیر قرائت کرد:

همچنین بخوانید

مقدمه:

شرایط فعلی به گونه‌ای است که در هر دو حوزه آب و برق با چالش‌های اساسی مانند ناترازی آب و برق، توسعه نیافتگی شبکه فاضلاب و فرسودگی شبکه توزیع آب و برق مواجهیم که رفاه و توسعه کشور را با موانع اساسی روبرو نموده است تا جایی که مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۲ فرمودند «ناترازی سوخت، برق و آب، کشور را رنج می‌دهد». با این شرح کمیسیون عمران بعنوان رکن اصلی مجلس شورای اسلامی در حوزه عمران شهری و روستایی، با حساسیت عملکرد وزارت نیرو در تحقق اهداف و اجرای تکالیف قانونی حوزه آب، فاضلاب و توزیع برق شهری و روستایی را که از مولفه‌های عمران شهری و روستایی می‌باشد مورد پایش و مطالبه قرار می‌دهد. اکنون که با انتخاب دکتر پزشکیان به ریاست جمهوری اسلامی ایران، آقای عباس علی آبادی برای تصدی مقام عالی وزارت نیرو معرفی شده‌اند نتایج بررسی صلاحیت ایشان برای این مسئولیت خطیر و بر اساس شاخص‌های کارشناسی مجلس شورای اسلامی به شرح زیر تقدیم می‌گردد:

الف- گرچه عملکرد ایشان در مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت و عدم پاسخگویی ایشان مورد نقد است لیکن سوابق اجرایی و اشراف نامبرده در حوزه فعالیت وزارت نیرو و موفقیت‌های ایشان در برنامه‌های خودکفایی از نقاط قوت نامبرده برای تصدی مقام عالی وزارت نیرو می‌باشد.

• با توجه به ارزیابی کارشناسی معاونت نظارت که در اجرای ماده (۲۰۲) و بمنظور پشتیبانی کمیسیون‌های تخصصی و نمایندگان انجام می‌شود، برخی از اهداف اسناد بالادستی و قوانین مرتبط از جمله برنامه هفتم پیشرفت، احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و وظایف قانونی وزارت نیرو در برنامه کتبی آقای عباس علی‌آبادی ذکر نشده است که ایشان با حضور در جلسات کمیسیون و ارائه توضیح، متعهد به تحقق این اهداف و اجرای تکالیف قانونی گردید. اهم این موارد به شرح زیر می‌باشد:

۱. حوزه آب در مقایسه با حوزه برق مورد توجه کمتری قرار گرفته است. در هماهنگی بین دستگاهی صرفا به ظرفیت شورایعالی آب بسنده شده و سایر دستگاه های ذی‌مدخل مورد توجه قرار نگرفته و برای توسعه و بهبود شبکه و بازچرخانی فاضلاب، مدیریت تنش‌های آبی شهرها و روستاها برنامه‌های اقدام موثری ارائه نشده است. تامین مالی صنعت آب شیرین‌کن، اجرای سامانه های تله متری و تله کنترل و ایجاد بازار پساب دیده نشده و مباحث کیفی آب،  مدیریت و اقتصاد آب و دیپلماسی آب به نحو موثر مورد توجه قرار نگرفته است.

۲. تداوم و توسعه برخی تجارب موفق وزرای قبلی مانند تقویت تالار برق سبز، معافیت برق تجدیدپذیر از شمول مدیریت مصرف در ایام ناترازی، اصلاح ساختار و رابطه مالی شرکت توانیر با وزارت نیرو، توسعه تبادلات بین المللی برق و … مورد اشاره و تاکید قرار نگرفته است.

 نتیجه‌گیری ( نظر نهایی کمیسیون)

کمیسیون عمران با توجه به برگزاری جلسات متعدد و استماع توضیحات و تعهدات شفاهی آقای عباس علی‌آبادی در تکمیل برنامه ارسالی و تعهد ایشان به تحقق اهداف کمی و تکالیف قانونی، صلاحیت نامبرده را برای تصدی وزارت نیرو تأیید نمود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا