امور زیربناییتعاون و اشتغال

نگاه به کار و کارگر در فرهنگ غربی ابزاری است

معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کارگر ارزش ذاتی دارد؛ اما در دنیای مادی غرب، نگاه به کار و کارگر ابزاری است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، محمد چکشیان در نخستین نشست از سلسله نشست‌های علمی، تخصصی فرهنگ کار با عنوان «فرهنگ کار؛ ضرورت تقویت پشتوانه فکری، نظری» با اشاره به دغدغه موجود برای جریان تولید علم و محتوا در حوزه فرهنگ کار گفت: کار ارزش ذاتی دارد و در فرهنگ ملی و دینی ما به خودی خود ارزشمند است اما در دنیای مادی، نگاه به کار و کارگر ابزاری است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: کار، نقشی مؤثر در رشد اقتصادی، ارتقای سرمایه اجتماعی و توسعه کشور دارد.

وی با اشاره به نقش بی‌بدیل کار در رشد اقتصادی، ارتقای سرمایه اجتماعی و بالا رفتن توسعه در ارکان مختلف کشور گفت: هر چقدر کار و تلاش بیشتر شود، توسعه کشور نیز بالاتر خواهد رفت و این همان اثر کار در بهره‌وری و رشد اقتصادی است.

چکشیان با تاکید بر نقش کار در سلامت جامعه و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، گفت: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری است و کار عامل جلوگیری از این مسئله است‌.

وی با اشاره به نقش کار در تربیت انسان افزود: زمانی که انسان کار می‌کند، رشد یافته و ساخته می‌شود. شهید مطهری کار را یکی از عوامل مهم در تربیت انسان می‌داند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به رابطه مستقیم توسعه اقتصادی با رشد تولید گفت: در این زمینه رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را سال جهش تولید با مشارکت مردم نام نهادند. در این رابطه اصل تولید، مقوله مهمی است که باید بدان پرداخته شود و مهمترین مانع تولید نیز موانع فرهنگی هستند.

چکشیان افزود: توجه مدیران به نیروی کار نیز از دیگر نکات مهمی است که باید به آن اشاره کرد. خود نیروی کار ماهر نیز از دیگر مصادیق رشد تولید با مشارکت مردم است.

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ کار نیازمند به پشتوانه‌های جریان فکری نظری هستیم، گفت: رابطه بین تلاش و درآمد، رابطه بین سبک رهبری مدیران و فرهنگ کار، رابطه بین احساس مفید بودن و فرهنگ کار از جمله جریان‌ها هستند که باید پیگیری شوند. امروز برای ارتقای فرهنگ کار به دو بال «نخبگانی» و «فرهنگی، هنری و رسانه‌ای» نیاز داریم تا کار و تلاش در جامعه رونق یابد.

در این نشست «علیرضا کلانتر مهرجردی» معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز با اشاره به حضور جهاد دانشگاهی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شورای فرهنگ عمومی، افزود: تفاهم بسیار خوبی برای ترویج فرهنگ کار بین این دو نهاد ایجاد شده و امروز در حوزه تقویت کار، اقدامات شاخصی را با وزارت کار با رویکرد دانشگاهی انجام می‌دهیم که نشست امروز نیز برگرفته از این نگاه است‌.

وی با اشاره به وجود برخی از اقدامات و مجموعه کنشگری‌های ضد فرهنگ کار افزود: باید این اقدامات شناسایی و مرتفع شود. همچنین، نهادهای مربوط به مقوله کار نیز باید به نقاط قوت و ضعف فرهنگ کار در جامعه بپردازند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا