صنعت، معدن، تجارت

سازمان‌های توسعه‌ای باید احیا شوند

رییس هیات عامل ایدرو ضمن انتقاد از نبود یکپارچگی و وحدت رویه در نگاه به سازمان‌های توسعه، بر ضرورت احیای سازمان‌های توسعه‌ای برای نقش آفرینی موثر در توسعه صنعتی کشور تایید کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بابک احمدی در مجمع عمومی سالیانه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با انتقاد از نبود یکپارچگی و وحدت رویه در نگاه به سازمان‌های توسعه‌ای، گفت: انتظار بر این است که اعضای مجمع تصمیماتی در خصوص رفع مشکلات و موانع اتخاذ کنند.

همچنین بخوانید

رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: با استمرار و اصرار بر رویه موجود، سازمان‌های توسعه‌ای موجود از بین خواهند رفت و از سوی دیگر، چون کشور جهت توسعه صنعتی هم چنان به سازمان توسعه‌ای نیاز دارد، این امر به ایجاد سازمان توسعه‌ای جدید منجر خواهد شد.

وی با طرح این پرسش که نقش سازمان‌های توسعه‌ای در حکمرانی صنعتی و اقتصادی کشور چیست؟ افزود: در بحث سرمایه گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته و یا صنایع با فناوری بالا (های‌تک) با خطرپذیری (ریسک) بالا که بخش خصوصی رغبتی برای مشارکت ندارد بر اساس تکالیف، سازمان باید آن را اجرا کند و یا در خصوص موضوع نوسازی صنایع که وظیفه‌ ایدرو به عنوان سازمان توسعه‌ای است، نیاز به منابع وجود دارد که از سال ۱۳۸۸ عملاً منابعی وجود ندارد.

معاون وزیر صمت گفت: دولت به سازمان‌های توسعه‌ای به عنوان یک صندوق نگاه می‌کند و سهام شرکت‌ها واگذار می‌شود، اما منابع مالی ناشی از واگذاری که به موجب تکالیف قانون باید به این سازمان‌ها بر می‌گردد، بازگرداننده (مسترد) نمی‌شود.

وی ادامه داد: در کنار بازنگشتن منابع حاصل از واگذاری سهام شرکت‌ها، دریافت سود از سهام یکی دیگر از منابع سازمان بوده است که در حال حاضر این منابع نیز از دست رفته است در این وضع چگونه بدون منابع می‌توان از تحقق و اجرای برنامه صحبت کرد.

رئیس هیات عامل ایدرو گفت: در نهایت املاک و دارایی‌ها به عنوان آخرین منابع قابل تعریف است که با توجه به بحث مولد سازی دارایی‌ها و کاغذبازی اداری، امکان استفاده از این املاک و دارایی‌ها وجود ندارد.

احمدی اظهار کرد: با وجود همه این مسائل، ایدرو از طریق بازار سرمایه و در قالب شرکت سهامی عامِ پروژه، برای نخستین بار در کشور برای تأمین منابع مورد نیاز جهت اجرای طرح‌ها اقدام کرده است که در این موضوع هم، نبود همسویی میان سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس در واگذاری شرکت سهامی عامِ پروژه از مشکلات دیگر ایدرو به شمار می‌آید.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا