بانکبانک و بیمه

مدیریت خوب بازار ارز باوجود تنش‎‌های سیاسی متعدد/ گام مهمی با هدف حمایت از صادرکنندگان برداشته شد

علی شریعتی گفت: راه‌اندازی تالار ارز توافقی در مرکز مبادله توسط بانک مرکزی، گامی در جهت حمایت از فعالان اقتصادی و صادرکنندگان است.

علی شریعتی؛ فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی ایران درباره مدیریت بازار ارز در یکسال گذشته به خبرنگار ایبنا گفت: نرخ بازار غیررسمی برای ما مرجع نیست؛ ولی با این وجود بانک مرکزی در مدیریت این نرخ طی یکی دو سال گذشته خوب عمل کرده به طوری که توانست نرخ دلار بازار آزاد را در کانالی مشخص حفظ کند.

وی افزود: در یکسال گذشته شاهد تنش‌های سیاسی و نظامی مختلفی در منطقه بودیم که سطح ریسک در بازارهای مالی را تحت الشعاع قرار می‌داد؛ اما با وجود تمامی این تنش‌‎ها نرخ دلار کمتر از ۱۰ درصد افزایش داشته که بیانگر اقدامات خوب بازارساز است.

همچنین بخوانید

شریعتی با اشاره به مزایای راه‌اندازی بازار ارز توافقی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برای حمایت از صادرکنندگان خُرد اظهار کرد: در کشور ما همیشه از واردکنندگان حمایت می‌شد به‌طوری که صادرکنندگان در برخی از مواقع متضرر می‌شدند؛ ولی خوشبختانه راه‌اندازی بازار ارز توافقی توسط بانک مرکزی گامی در جهت حمایت از فعالان اقتصادی و صادرکنندگان است.

این فعال اقتصادی درباره اعمال تحریم ها علیه ایران تاکید کرد: ایران همواره با تحریم‌های ظالمانه از سوی کشورهای غربی مواجه بوده و تنش‌های سیاسی و تهدیدهای منطقه نیز در یکسال اخیر شدت گرفته؛ اما با این وجود نرخ دلار غیررسمی در کانالی با ثبات نوسان داشته است.

شریعتی در خصوص افزایش درآمدهای ارزی کشور نیز بیان کرد: افزایش فروش نفت یکی از شرایط لازم برای رشد درآمدهای ارزی است، اما شرط کافی در این مورد محسوب نمی‌‍شود؛ آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در سایر کشورها نیز اثر مستقیم بر روند بازار ارز طی این مدت داشته که همگی بر آرامش کنونی بازارها با وجود التهابات سیاسی متعدد، اثرگذار بوده است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا