انرژی

سامانه نانو کلر دانش‌بنیان‌ها در تاکستان به بهره‌برداری رسید

سامانه نانو کلر به منظور تصفیه پساب برای تامین آب کشاورزی دستاورد فناورانه یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان است که امروز با برگزاری مراسمی در تاکستان استان قزوین به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سامانه نانو حباب با استفاده از تکنولوژی نانو حباب در سیستم گندزدایی پساب تصفیه خانه شهر تاکستان افتتاح شد.

همچنین بخوانید

این سامانه با همکاری یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه نانو فناوری طراحی شده است. این طرح با هزینه ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اجرایی شده است.

این سامانه بر اساس فرایند اختلاط کلر با پساب توسط سامانه نانو کلر پیاده‌سازی شده و ظرفیت تصفیه این سامانه ۱۰ هزار متر مکعب پساب در شبانه روز است.

کاهش ۳۰ درصدی مصرف کلر، ارتقای کیفیت پساب خروجی، کاهش زمان مورد نیاز برای گندزدایی و کاهش هزینه گندزدایی از مزایای این سامانه است.

هدف از کلرزنی در فرآیند تصفیه فاضلاب، در درجه اول ضد عفونی کردن فاضلاب و حذف هر گونه پاتوژن مضر موجود در آب است. این فرآیند برای اطمینان از ایمن بودن فاضلاب تصفیه شده برای ورود مجدد به محیط زیست و بدون ایجاد خطر برای سیستم‌های اکولوژیکی یا سلامت انسان، حیاتی است.

استفاده از کلر در سیستم‌های تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی به شیوه‌های مختلفی انجام شده و نوع کلر به کار رفته در آن می‌تواند با توجه به نوع فاضلاب و شرایط تصفیه‌خانه متفاوت باشد. روش مرسوم اختلاط کلر با پساب در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کارایی بالایی ندارد و سبب افزایش میزان مصرف کلر و در نتیجه افزایش محصولات جانبی گندزدایی (DBPs) و هزینه‌های بهره‌برداری می‌شود.

بنابراین ارائه راهکاری که بتواند سبب کاهش مصرف کلر و افزایش راندمان گندزدایی شود، از اهمیت بالایی برخوردار است.

سامانه‌های نانو کلر واتوکس به عنوان یک راهکار ویژه می‌تواند چالش‌های مذکور را برطرف کرده و سبب افزایش میزان بهره‌وری در واحدهای گندزدایی شود.

روش نوآورانه نانو کلر به منظور اختلاط کلر با پساب می‌تواند کلر را در ابعاد نانو و به طور یکنواخت در داخل پساب پخش کند. تزریق کلر به روش نانو کلر، روش نوینی است که با افزایش قابل توجه سطح تماس کلر سبب توزیع همگن و مؤثرتر کلر شده و می‌تواند سبب کاهش مصرف کلر و افزایش قابل توجه کارایی واحدهای گندزدایی شود.

همچنین استفاده از فناوری نانو کلر می‌تواند با به حداقل رساندن نیاز به مواد ضدعفونی کننده شیمیایی، اثرات زیست محیطی را نیز کاهش دهد.

مطالعات این شرکت دانش‌بنیان نشان داده است که فناوری نانو کلر فرآیند گندزدایی را برای نیل به حداکثر بهره‌وری و کاهش مصرف منابع و همچنین کاهش اثرات زیست‌محیطی بهینه می‌کند که نه تنها باعث صرفه‌جویی در منابع می‌شود، بلکه با اهداف پایداری در فرآیندهای تصفیه و گندزدایی آب همسو می‌شود.

در همین راستا و با مشارکت و همکاری شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان قزوین، معاونت علمی و فناوری ریاست جهموری و این شرکت دانش‌بنیان طرح به کارگیری فناوری نانو کلر در تصفیه‌خانه فاضلاب شهر تاکستان پس از یک سال عملکرد مداوم با موفقیت پایان یافت و اکنون قابل عرضه به صنعت آب و فاضلاب کشور است.

به طور کلی استفاده از سامانه‌های نانو کلر واتوکس در واحدهای کلرزنی با افزایش راندمان گندزدایی، کاهش میزان مصرف کلر حداقل تا ۳۰ درصد، کاهش محصولات جانبی گندزدایی مضر، کاهش اثرات زیست محیطی و کاهش هزینه‌های بهره برداری رویکرد امیدوارکننده‌ای برای حفاظت از محیط زیست ارائه می‌دهد. این مزایا با اهداف مدیریت پایدار آب مطابقت دارد و فناوری نانو کلر را به ابزاری ارزشمند در استراتژی‌های مدرن تصفیه آب و فاضلاب تبدیل می‌کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا