انرژی

صادرات نفت روسیه آب رفت

صادرات نفت روسیه از مسیر دریا، تحت تاثیر کاهش شدید عرضه از پایانه جزیره ساخالین در آسیا، در ماه میلادی جاری کاهش یافت.

به گزارش آرمان اقتصادی، میانگین صادرات چهار هفته‌ای نفت روسیه در هفته منتهی به ۱۸ اوت، به میزان ۲۵ هزار بشکه در روز در مقایسه با دوره قبل، کاهش یافت و به ۳.۲ میلیون بشکه رسید. صادرات هفتگی که نوسان بیشتری دارد، ۳۶۰  هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۲.۹۳ میلیون بشکه رسید که دومین کاهش هفتگی متوالی و بزرگترین کاهش از اویل ژوئیه بود. حجم صادرات، تقریبا ۵۰۰ هزار بشکه در روز پایین‌تر از رکورد آوریل بود. صادرات نفت روسیه از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، حدود ۴۰ هزار بشکه در روز پایین‌تر از میانگین کل صادرات سال ۲۰۲۳ بود.

همچنین بخوانید

این کاهش در آستانه برنامه چندین تولیدکننده عضو اوپک پلاس شامل روسیه، برای حذف محدودیت عرضه اضافی از اکتبر، روی داده است. تصمیم درباره اجرایی کردن این برنامه یا به تاخیر افتادن افزایش تولید ممکن است تا اوایل سپتامبر گرفته شود زیرا قیمت‌ها در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به تقاضای جهانی، کاهش پیدا کرده‌اند.

هر چند صادرات نفت اسپو از پایانه کازمینو در اقیانوس آرام، رونق یافته اما جریان صادرات از دو پروژه در جزیره ساخالین، آهسته شده است. یازده محموله سوکول از ابتدای ژوئیه، صادر شده اند.

پالایشگاه‌های نفت روسیه، تولید را در نیمه اول اوت افزایش دادند. اگر نرخ بالاتر پالایش تا پایان اوت ادامه پیدا کند، بالاترین میانگین ماهانه از ژوئیه سال ۲۰۲۳ خواهد بود. روسیه همچنان به برگرداندن برخی از نفتکش‌های تحریم شده به چرخه فعالیت ادامه می‌دهد.

داده‌های رصد کشتی و گزارش‌های عوامل بندری، نشان داد مجموعا ۲۷ نفتکش، ۲۰.۵۴ میلیون بشکه نفت روسیه را در هفته منتهی به ۱۸ اوت بارگیری کردند. این حجم کمتر از ۲۳.۰۴ میلیون بشکه بود که ۳۰ کشتی در هفته قبل آن، بارگیری کرده بودند.

روسیه در پایان ماه مه، به جای کاهش اهداف صادرات، به محدود کردن تولید نفت متمرکز شد تا سهمیه کاهش تولیدی را که تحت توافق اوپک پلاس داشت، رعایت کند. سطح تولید این کشور تا پایان سپتامبر، ۸.۹۷۸ میلیون بشکه در روز هدف گذاری شده و پس از آن، قرار است در صورت مساعد بودن شرایط بازار، ۳۹ هزار بشکه در روز تا سپتامبر سال ۲۰۲۵، افزایش یابد.

صادرات نفت روسیه به مشتریان آسیایی از جمله مقصدهایی که هنوز نهایی نشده بود، در چهار هفته منتهی به ۱۸ اوت، به ۲.۹۴ میلیون بشکه در روز کاهش یافت که حدود ۹ درصد پایین میانگین مشاهده شده در آوریل بود. حدود ۱.۲۲ میلیون بشکه در روز از این نفت به مقصد چین و ۱.۴۱ میلیون بشکه در روز به مقصد هند بود. آمار صادرات به چین و هند ممکن است با مشخص شدن مقصدهای نهایی که فعلا مشخص نیستند، افزایش پیدا کند.

صادرات نفت روسیه به کشورهای اروپایی از راه دریا، متوقف شده و جریان صادرات به بلغارستان هم در پایان سال گذشته متوقف شد. مسکو، حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز صادرات خط لوله‌ای به لهستان و آلمان را در ابتدای سال ۲۰۲۳ از دست داد و این کشورها خرید از روسیه را متوقف کردند.

ترکیه، تنها بازار نزدیک برای صادرات نفت از بنادر غربی روسیه است و صادرات به آن در مدت ۲۸ روز منتهی به ۱۸ اوت، تغییر چندانی نداشت و حدود ۲۶۰ هزار بشکه در روز بود که پایین‌ترین میزان از فوریه است. صادرات به ترکیه حدود ۳۰ درصد در مقایسه با میانگین صادرات در فاصله اواخر فوریه تا اواخر ژوئن، کاهش یافته است.

ارزش ناخالص صادرات نفت روسیه در هفت روز منتهی به ۱۸ اوت، به ۱.۴۷ میلیارد دلار در مقایسه با ۱.۵۶ میلیارد دلار در هفت روز منتهی به ۱۱ اوت، کاهش یافت. جریان هفتگی تا حدودی با افزایش هفتگی قیمت گریدهای نفتی روسیه جبران شد.

میانگین درآمد صادرات چهار هفته‌ای تغییر چندانی نداشت و حدود ۱.۵۸ میلیارد دلار در هفته بود. اوج میانگین درآمد چهار هفته‌ای، ۲.۱۷ میلیارد دلار در هفته بود که در دوره منتهی به ۱۹ ژوئن سال ۲۰۲۲ ثبت شد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در چهار هفته نخست از آغاز اجرای مکانیزم سقف قیمت گروه هفت برای صادرات نفت روسیه در اوایل دسامبر سال ۲۰۲۲، ارزش صادرات نفت روسیه از راه دریا، به رکورد پایین ۹۳۰ میلیون دلار در هفته کاهش یافت اما بعدا بهبود پیدا کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا