ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

اعتراض کارکنان «دیپ‌مایند» به قراردادهای نظامی گوگل

کارکنان بخش «دیپ‌مایند»(DeepMind) شرکت گوگل از این شرکت می‌خواهند که قراردادهای نظامی را کنار بگذارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، کارکنان گوگل دیپ‌مایند نامه‌ای را امضا کرده‌اند که در آن از گوگل خواسته‌اند تا قراردادهای خود با سازمان‌های نظامی را کنار بگذارد. این نامه در تاریخ ۱۶ مه سال جاری تنظیم شده است و حدود ۲۰۰ نفر آن را امضا کرده‌اند که معادل پنج درصد از کل تعداد کارکنان دیپ‌مایند است.

دیپ‌مایند یکی از بخش‌های توسعه هوش مصنوعی گوگل است و در این نامه آمده است که پذیرش قراردادهای نظامی با قوانین هوش مصنوعی این شرکت مغایرت دارد.

این نامه زمانی ارسال شده که نگرانی‌های داخلی در آزمایشگاه هوش مصنوعی مبنی بر اینکه این فناوری از طریق قراردادهای ابری به سازمان‌های نظامی فروخته شده، منتشر شده است.

طبق گزارش تایم، قراردادهای گوگل با ارتش ایالات متحده و ارتش اسرائیل امکان دسترسی به خدمات از طریق فضای ابری را فراهم می‌کند و گزارش شده است که این شامل فناوری هوش مصنوعی است که توسط «دیپ‌مایند» توسعه یافته است.

گفتنی است که در این نامه به هیچ سازمان نظامی خاصی اشاره نشده است.

گزارشی در سال ۲۰۲۱ دامنه فناوری ارائه شده توسط گوگل و آمازون به دولت اسرائیل را از طریق شراکتی به نام پروژه نیمبوس(Project Nimbus) نشان داد. این اولین موردی نیست که کارمندان گوگل علناً به حمایت از اهداف نظامی و سیاسی اعتراض می‌کنند و این شرکت ده‌ها کارمند خود را که در اوایل سال جاری علیه پروژه نیمبوس صحبت کردند، اخراج کرد.

در نامه مذکور آمده است: هر گونه دخالت در ارتش و ساخت سلاح بر موقعیت ما به عنوان رهبران در هوش مصنوعی اخلاقی و مسئولانه تأثیر می‌گذارد و برخلاف بیانیه مأموریت ما و اصول بیان شده هوش مصنوعی است. شایان ذکر است که شعار گوگل قبلاً «شرور نباش» بود.

در ادامه این نامه از رهبران «دیپ‌مایند» خواسته شده است تا کاربران نظامی را از دسترسی به فناوری هوش مصنوعی خود منع کنند و برای جلوگیری از استفاده از این فناوری توسط ارتش‌ها در آینده، یک نهاد مدیریت داخلی جدید ایجاد کنند.

به گفته چهار کارمند ناشناس، گوگل هنوز پاسخ ملموسی به این نامه نداده است. یکی از آنها می‌گوید: ما هیچ پاسخ معنی‌داری از مقامات گوگل دریافت نکرده‌ایم و ناامیدی ما هر لحظه بیشتر می‌شود.

البته گوگل به اخبار منتشر شده درباره این نامه واکنش نشان داد و گفت که همه قراردادهای آن با اصول هوش مصنوعی مطابقت دارد. این شرکت می‌گوید که قرارداد با دولت اسرائیل «در مورد محموله‌های بسیار حساس، طبقه‌بندی‌شده یا نظامی مربوط به تسلیحات یا سرویس‌های اطلاعاتی نیست». با این حال، مشارکت این کشور با دولت اسرائیل در ماه‌های اخیر بسیار مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

گوگل در سال ۲۰۱۴ «دیپ‌مایند» را خریداری کرد، اما با این وعده که فناوری هوش مصنوعی آن هرگز برای اهداف نظامی یا نظارتی استفاده نخواهد شد. «دیپ‌مایند» برای سال‌های متمادی اجازه داشت با مقدار زیادی استقلال از شرکت مادر خود فعالیت کند، اما به نظر می‌رسد که رقابت در حال رشد هوش مصنوعی این وضعیت را تغییر داده است. رهبران این آزمایشگاه سال‌ها به دنبال استقلال بیشتر از گوگل بودند، اما در سال ۲۰۲۱ با آن مخالفت شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا