انرژی

شکست تحریم‌های غرب علیه نفتکش‌های روسیه

روسیه صادرات محصولات نفتی را با استفاده از کشتی‌های تحریم شده توسط اتحادیه اروپا، انجام می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، این کشتی‌ها با وجود اینکه در ژوئن، به عنوان بخشی از چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه، به فهرست تحریم‌های این بلوک، اضافه شدند، به فعالیت خود ادامه می‌دهند و چالش‌های موجود غرب در اجرای چنین اقداماتی را برجسته می‌کنند.

همچنین بخوانید

نفتکش ساگا با پرچم باربادوس، یکی از کشتی‌های تحریم‌ شده است که در هشتم اوت در بندر بالتیک روسیه در ویسوتسک، ۳۳ هزار تن فرآورده‌های نفتی بارگیری کرد. طبق گزارش رویترز، این کشتی در حال حاضر به سمت کانال سوئز می رود و احتمالا به مقصد آسیا در حرکت است که نشان دهنده محور استراتژیک روسیه به سمت بازارهای غیرغربی است.

نفتکش دیگر به نام کاویا (که قبلا به نام هانا شناخته می شد)، در حال بارگیری دیزل در بندر پریمورسک بالتیک است. مقصد نهایی این محموله همچنان نامشخص است، اما استفاده از چنین کشتی‌هایی بر تلاش‌های مستمر روسیه برای دور زدن تحریم‌های اتحادیه اروپا اشاره دارد.

جالب اینجاست که این کشتی‌های تحریم شده که ورودشان به بنادر اتحادیه اروپا ممنوع شده، همچنان در آب‌های بین‌المللی فعال هستند و در آنجا، آزاد هستند محموله‌های خود را خارج از قلمرو اتحادیه اروپا تخلیه کنند. این امر به ویژه با توجه به گزارش‌های اخیر مبنی بر تخلیه نفت کوره روسیه در بنادر چین توسط کشتی‌های موجود در فهرست تحریم‌های مرتبط با ایران، حائز اهمیت است.

چندین کشتی دیگر که توسط اتحادیه اروپا تحریم شده اند، تغییر نام و پرچم داشته‌اند که تاکتیکی رایج برای فرار از شناسایی و ادامه فعالیت است. کشتی‌هایی مانند سرنادا و ان سرنا در دریای مرمره مشاهده شده‌اند که نشان می‌دهد با وجود تحریم‌ها، صادرات نفت روسیه همچنان ادامه دارد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، این تحولات، پرسش‌هایی را درباره اثربخشی رژیم تحریم‌های کنونی ایجاد می‌کند، به ‌ویژه که روسیه بازارها و مسیرهای جایگزینی برای حفظ صادرات نفت خود پیدا می‌کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا