بانکبانک و بیمه

بازار ارز از دست دلالان خارج شد/ مهار نقدینگی سرگردان عامل کنترل التهابات

دلیل ثبات نرخ ارز این است که بانک مرکزی اعمال مدیریت کرده و بازار ارز را به آن جهتی که می‌خواهد هدایت کرده است.

مسعود دانشمند؛ کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایبنا گفت: در ماه‌های اخیر اقتصاد ایران با چالش‌های گوناگونی مواجه بوده است. از جمله این چالش‌ها می‌توان به بمب‌گذاری کرمان، حمله اسرائیل به کنسولگری ایران، پاسخ ایران به اسرائیل، جنگ غزه، صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شهادت رئیس جمهور و… اشاره کرد، این التهاب‌ها که در زمان کمی و پشت سر هم روی داد در مجموع می‌توانست بازار ارز را با جهش مواجه کند، اما این طور نشد و نرخ ارز کانال‌های قبلی خود را حفظ کرد، یعنی نرخ ارز در رنج ۵۸ هزار تومان در حال گردش است.

دانشمند بیان کرد: دلیل ثبات نرخ ارز این است که بانک مرکزی اعمال مدیریت کرده و بازار ارز را به آن جهتی که می‌خواهد هدایت کرده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز به اندازه‌ای که لازم می‌دانست تزریق کرد، یعنی این بانک با ابزار‌های که در دست داشت مانع از افزایش جهشی نرخ ارز شد.

او افزود: بانک مرکزی با سیاست‌هایی خوبی که در پیش گرفت اجازه نداد بازیگرانی که در چهارراه و در خیابان‌ها ایستاده اند (یعنی دلالان) کنترل بازار ارز را به دست بگیرند. دلالان جوسازی زیادی می‌کردند تا نرخ ارز را افزایش دهند و از این طریق سود‌های فراوانی را کسب کنند.

دانشمند با اشاره به این که بانک مرکزی برای این که تورم و بازار ارز را کنترل کند اقدام به کاهش نرخ رشد نقدینگی و کاهش نرخ رشد پایه پولی کرد، گفت: وقتی که نقدینگی سرگردان در جامعه وجود نداشته باشد، اگر التهابی در کشور به وجود بیاید، مردم و یا دلالان به بازار ارز حمله نمی‌کنند، چون نقدینگی سرگردان وجود ندارد. در نتیجه نقدینگی در بانک‌ها جمع شده و بانک‌ها نیز با طمأنینه اقدام به پرداخت تسهیلات می‌کنند تا نقدینگی غیر ضروری به مردم پرداخت نشود. این اقدامات در مجموع به کنترل نقدینگی کمک کرد.

وی افزود: یکی از مزایای کاهش نرخ رشد نقدینگی این است که منجر به کاهش هزینه‌های عمومی دولت می‌شود.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: دولت انضباط مالی را در دستور کار خود قرار داد و سعی کرد هزینه‌ها را افزایش ندهد. همه این موارد آثار خود را در کاهش نرخ تورم نشان می‌دهد.

دانشمند در پایان تاکید کرد: در زمانی که نقدینگی و تورم کاهش یابد طبیعتاً پایه پولی نیز کاهش خواهد یافت.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا