صنعت، معدن، تجارتمعدن

ابَر پروژه روی خاورمیانه، در آستانه بهره برداری

واحد خبر روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو):
ابَر پروژه فرآوری روی ایران، این روزها در حال برداشتن گام های نهایی در جهت راه اندازی رسمی است. کارخانه ای که بر اساس میزان تولید در فاز نخست؛ لقب بزرگ ترین در ایران و خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.

معدن سرب و روی و باریت مهدی آباد در استان یزد (زیرمجموعه ایمیدرو)، با دارا بودن بیش از ۷۰۰ میلیون تن ذخیره زمین شناسی سرب و روی و حدود ۱۷۰ میلیون تن ذخیره قابل استخراج، دومین ذخیره جهان محسوب می‌شود و با این پشتوانه توانسته بزرگ ترین پروژه تولید کنسانتره روی خاورمیانه را در دل خود جای دهد.

از جمله اقدامات اساسی و قابل توجه طی سال های اخیر می توان به حجم باطله برداری و عملیات معدنکاری به میزان ۱۰۴ میلیون تن (بیش از ۹۵ میلیون تن باطله برداری و ۸ میلیون تن ماده معدنی) و عمیق شدن پیت معدن به میزان ۲۰۰ متر اشاره کرد که این مهم دسترسی به ماده معدنی سولفید روی را فراهم ساخته است.

امید فلاح مدیر مجتمع سرب و روی و باریت مهدی آباد با اشاره به موجودی ۱۱ میلیون تنی دپوهای سرب و روی و مس و همچنین یک میلیون تنی باریت مجتمع اظهار داشت: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا پایان تیرماه ۶۸ هزار تن ماده معدنی سرب و روی تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته است.

فلاح با بیان اینکه در این مجتمع تولید باریت به ۳۷ هزار تن رسیده است، اضافه کرد: فروش مواد معدنی اکسید روی و باریت به صورت کلوخه -به منظور تأمین نیاز واحد های مصرف کننده- نیز توسط این مجتمع صورت می پذیرد؛ بطوری که از ابتدای سال تاکنون ۲۲ هزارتن اکسید روی و ۷۳هزار تن باریت فروش رفته است که فقط در بخش باریت نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰۰ درصد افزایش داشتیم.

مدیر مجتمع مهدی آباد با اشاره به آغاز بهره برداری تجاری از فاز نخست کارخانه کنسانتره روی سولفیدی از ابتدای تیرماه، اظهار داشت: تا پایان تیرماه در مجموع ۱۵۵ هزار تن کانسنگ وارد کارخانه شده است و بیش از ۱۲ هزار تن کنسانتره روی و سرب تولیده شده است.

معدن مهدی آباد قرار است طی سه فاز در مجموع به ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن کنسانتره روی به همراه ۸۰ هزار تن کنسانتره سرب-نقره دست یابد و اکنون فاز نخست آن که بزرگترین کارخانه فرآوری سرب و روی کشور نیز محسوب می شود، به مرحله بهره برداری تجاری رسیده است. در این مرحله، سالانه با خوراک ورودی دو میلیون تن خاک معدن، ۲۰۰هزار تن کنسانتره سولفیدی با عیار۳۵ درصد روی تولید خواهد شد.

امید فلاح در خصوص تامین زیرساخت های اصلی این پروژه افزود: اجرای طرح تأمین آب کارخانه های مهدی آباد با احداث خط لوله ای به طول ١٠٠ کیلومتر از محل تصفیه خانه شهر یزد، چندی پیش راه اندازی شد، که بزرگترین طرح انتقال پساب کشور محسوب می شود. همچنین با احداث پست برق ۳۳/۱۳۲/۴۰۰ کیلولت و خط انتقال ۱۳۲کیلوولت به طول ۲۷کیلومتر با ظرفیت انتقال ۸۰ مگاوات، برق کارخانه فرآوری نیز تامین شده است.

وی ضمن اشاره به سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری لازم برای بهره برداری از کلیه فازهای این طرح عظیم، تاکید کرد: سرمایه گذاری انجام شده برای راه اندازی فاز نخست به مرز ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است.

در حال حاضر بیش از ۷۹۰ نفر به طور مستقیم در طرح مشغول به فعالیت هستند که با تکمیل فازهای بعدی اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در منطقه افزایش پیدا خواهد کرد.

مدیر مجتمع مهدی آباد در بخش دیگری از صحبت های خود ضمن اشاره به تعامل همه جانبه با محیط زیست با توجه به قرارگیری معدن مهدی آباد در منطقه حفاظت شده کالمند بهادران، اضافه کرد: اقدامات اثرگذاری در خصوص بهبود وضعیت حیات وحش محدوده معدن و انجام مسئولیت های اجتماعی در قبال حفاظت از محیط زیست توسط مجتمع صورت پذیرفته است. همچنین در خصوص ارتقاء شاخص های زیست محیطی مجتمع و اخذ گواهینامه معدن سبز فعالیت هایی در حال انجام است.
لازم به یادآوری است که قرارداد سرمایه گذاری در مقیاس جهانی با اعتماد دولت (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران _ ایمیدرو) به بخش خصوصی به منظور استخراج و آماده سازی معدن، تامین زیرساخت های لازم و تولید کنسانتره واگذار شده است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا