بورسبورس اوراق

۶۰ درصد از کل معاملات برق به بازار سرمایه منتقل شد

بررسی داده‌های رسمی از مبادلات دومین ماه تابستان، از فروش ۲۰ میلیارد و ۵۴۸ میلیون کیلووات ساعت برق در بورس انرژی با مجموع ارزش ریالی برابر ۲۷ هزار و ۳۲۶ میلیارد ریال حکایت دارد.

بورس انرژی

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) از روابط عمومی بورس انرژی ایران، این معاملات در تابلوهای فیزیکی برق، بازار مشتقه برق، تابلو فیزیکی برق سبز، بازار مشتقه برق سبز و بازار برق آزاد بورس انرژی ایران به ثبت رسیده است.

در سال‌های اخیر اقدامات متعددی برای گسترش مبادلات برق از طریق بستر شفاف و رقابتی بورس انرژی ایران انجام شد؛ در شرایط کنونی و در پی راه‌اندازی تابلوهای متعدد در این بازار، حدود ۶۰ درصدمعاملات برق ایران به این بازار شفاف منتقل شده؛ این رقم معادل هدف قانون برنامه هفتم توسعه است.

طبق این گزارش، در تیرماه ۱۵.۵ میلیارد کیلووات ساعت برق در بازار برق بورس انرژی ایران به فروش رفت.به این ترتیب حجم معامله برق در این بازار در طول مردادماه نسبت به تیرماه رشدی ۳۰ درصدی داشت.

تابلو بازار مشتقه برق که محلی برای فروش برق نیروگاه‌های غیر تجدیدپذیر و خرید از شرکت‌های توزیع است، بیشترین سهم را در معاملات برق بورس انرژی به خود اختصاص داده است. در پنجمین ماه از سال جاری ۲۰ میلیارد و ۴۰۶ میلیون کیلووات ساعت برق با مجموع ارزش ریالی برابر ۲۲ هزار و ۸۵۴ میلیارد ریال از این تابلو در بارپایه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه به فروش رفت، در این بازه ماهانه برابر ۵۶ میلیون و ۹۵۹ هزار کیلووات ساعت برق با مجموع ارزشی برابر ۱۹۱ میلیارد ریال از تابلو فیزیکی برق مورد دادستد قرار گرفت.

همچنین در این بازه زمانی ماهانه ۶۶ میلیون و ۴۳۸ هزار کیلووات ساعت برق سبز با مجموع ارزش ریالی برابر ۳ هزار و ۳۵۲ میلیارد ریال در بازار برق سبز بورس انرژی ایران به فروش رفت.

بازار برق آزاد که محلی برای عرضه برق نیروگاه‌های کوچک و توزیع پراکنده به شمار می‌رود، موفق به ثبت فروش ۱۷ میلیون و ۹۸۳ هزار کیلووات ساعت برق با مجموع ارزش ریالی برابر ۹۲۸ میلیارد ریال شد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا