بانکبانک و بیمه

«تثبیت» مانعی دربرابر افزایش تورم/ آمریکا نتوانست فشار حداکثری بر ایران اعمال کند

یک کارشناس امور اقتصادی گفت: اگر سیاست تثبیت اجرا نمی‌شد، شاهد ارقام بیشتری از تورم بودیم.

ایمان زنگنه؛ کارشناس امور اقتصادی با اشاره به اینکه درخصوص راهکار‌های کنترل تورم در کشور، سیاست‌های متفاوتی در دوره‌های مختلف در نظر گرفته شده است، به خبرنگار ایبنا؛ گفت: در برخی دوره‌ها، سیاستگذاران پولی کشور مشکلات را به درستی شناسایی نمی‌کردند. بعضی می‌گفتند باید نقدینگی افزایش پیدا کند تا مشکل تامین مالی بنگاه‌ها حل شود و راهکار کنترل تورم را از مسیر خلق نقدینگی دنبال می‌کردند و به ایالات متحده اشاره داشتند که نقدینگی افزایش پیدا کرده و تورم به وجود نیامده است.

وی ادامه داد: در ادوار مختلف، زمانی که شاهد رشد اقتصادی هستیم؛ رفتار نقدینگی با تورم متفاوت است. در دهه ۸۰ شاهد رشد اقتصادی و رشد نقدینگی بوده‌ایم؛ اما نرخ تورم کمتر از میزان نقدینگی افزایش پیدا کرد. از سال ۹۰ تا ۹۲ که تلاطم سیاسی در اقتصاد ایران رخ داد، نرخ تورم بیشتر از نرخ رشد نقدینگی افزایش پیدا کرد؛ چون شاهد رشد اقتصادی نبوده‌ایم و از طرفی شوک‌های سیاسی نیز به اقتصاد ایران وارد شد.

همچنین بخوانید

این کارشناس اقتصادی گفت: در سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱، رشد نقدینگی بیشتر از تورم بود؛ یعنی تورم دنباله رو نقدینگی بود؛ ولی شدت رشد تورم به اندازه نقدینگی نبود؛ چون شاهد رشد اقتصادی در کشور بوده‌ایم. 

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم و بانک مرکزی مشخصا سیاست تثبیت را دنبال کردند، تصریح کرد: اثر شوک‌ها و تحولات سیاسی در اقتصاد ایران پر رنگ‌تر از قبل است و از دیرباز نرخ ارز، لنگر اسمی تورم در ایران بوده و تعدیل قیمتی با نرخ ارز در زمان کوتاه تری اتفاق افتاده است که اگر سیاست تثبیت اجرا نمی‌شد، شاهد ارقام بیشتری از تورم بودیم.

زنگنه افزود: رشد اقتصادی ما بر اساس آمار‌های منتشر شده به گشایش‌های حوزه روابط بین الملل، دیپلماسی اقتصادی و ارزی و کاهش موانع تحریمی از سمت کشور‌های غربی مربوط می‌شود. باتوجه به دیپلماسی فعال در کشور، برآیند دولت آمریکا به این صورت بوده که نتوانستند فشار حداکثری را منظور کنند.

 

این کارشناس اقتصادی  در پایان تاکید کرد: رشد اقتصادی ایران به دلیل دیپلماسی فعال بوده که باعث فروش بیشتر نفت هم شده است. این درحالی است که بلینکن؛ وزیر امور خارجه آمریکا در نشست استماع مجلس سنای آمریکا اعتراف کرد که فروش نفت ایران از ۳۰۰ هزار بشکه در سال ۲۰۲۱ (۱۳۹۹) به روزانه بیش از ۲ میلیون بشکه در سال ۲۰۲۴ رسیده است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا