بانکبانک و بیمه

سیاوش غیبی‌پور: بازار ارز به خوبی مدیریت شد

یک کارشناس اقتصادی گفت: تعهدات ارزی و بدهی خارجی کشور روند کاهش دارد، این موضوع به ثبات بازار ارز کمک می‌کند.

سیاوش غیبی‌پور، کارشناس اقتصادی، در خصوص شرایط بازار ارز، گفت: طی ماه‌های اخیر، اقتصاد ایران با چالش‌های گوناگونی مواجه شد. از جمله این چالش‌ها می‌توان به حادثه‌های تروریستی و شهادت رئیس‌جمهور اشاره کرد. این التهاب‌ها در هر کشوری موجب تکانه‌های شدید بازار ارز می‌شود. اما در کشور ما نه تنها نرخ ارز افزایش نیافت، بلکه شاهد کاهش نرخ ارز نیز بودیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: به طور کلی تغییرات قیمت ارز متکی به سه عنصر روابط بین‌المللی، ماهیت کلان اقتصادی مانند رشد اقتصادی، تورم و در آخر میزان تولید کشور است. ترکیب این سه عنصر برابری ریال با دلار را مشخص می‌کند و هر کدام از این موارد می‌تواند به تنهایی بازار ارز را نوسانی کند.

همچنین بخوانید

او ادامه داد: با این حال کشور ما از نظر درآمد‌های ارزی در وضعیت مطلوبی قرار دارد، چون صادرات نفت ایران روند صعودی داشت. از طرف دیگر با گذشت زمان اثر تحریم‌ها کاسته شده و این موضوع نیز به افزایش درآمد‌های ارزی کمک کرده و بازار‌های صادراتی مانند نفت و پتروشیمی و سایر بازار‌های صادراتی وجود دارد که ذخایر ارزی کشورمان را تقویت کرده است.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: رشد اقتصادی کشور طی سه سال گذشته مطلوب بوده و این روند موجب شده تولید کشور افزایش یابد و بخش زیادی از نیاز‌های کشور را در داخل کشور تولید می‌کنیم. زمانی که روند تولید در کشور زنده باشد، به معنی افزایش تقاضا برای پول داخلی است. در نهایت بهبود تولید در کشور موجب شده نوسانات ارزی به طور خودکار تعدیل شود. این موضوع به حدی قوی است که حتی با وجود تنش منطقه‌ای اخیر نرخ ارز به کانال ثبات خود بازگشت.

غیبی‌پور با بیان اینکه در سال‌های گذشته این گونه التهاب‌ها نرخ ارز را تا ۳۰ درصد افزایش می‌داد، گفت: از عوامل افزایش ۳۰ درصدی نرخ ارز در گذشته می‌توان به افزایش شدت تحریم‌ها، مشکل تولید در کشور و کسری بودجه اشاره کرد. اما در حال حاضر هیچ یک از این مسائل وجود ندارد، در نتیجه بانک‌مرکزی توانست بازار ارز را به خوبی مدیریت کند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: فعلا کشور با کسری بودجه هم مواجه نیست و کسری بودجه طی ۶ ماه دوم سال خود را نشان می‌دهد. در عین حال ذخایر بانک‌مرکزی نیز در وضعیت مطلوبی قرار دارد و نکته مهم‌تر این که ذخایر کشور را برای واردات کالا‌های غیر ضروری هدر نمی‌دهیم. آمار‌های صندوق بین‌المللی پول و سایر نهاد‌های بین‌المللی این موارد را تایید می‌کند.

غیبی‌پور در پایان تاکید کرد: تعهدات ارزی و بدهی خارجی کشور روند کاهش دارد و این موضوع به ثبات بازار ارز کمک می‌کند.

 

منبع: مداراقتصادی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا