اقتصاد کلان

رئیس‌جمهور سرچشمه وفاق اقتصادی را نشان داد

رئیس بنیاد مسکن با بیان این‌که رئیس‌جمهور سرچشمه وفاق اقتصادی را به خوبی نشان داد گفت: ما سال‌هاست آرزوی نوسازی کل واحدهای روستایی و سنددار کردن آنها را داریم مرتب هم گفته‌ایم در فلان سال این کار تمام می‌شود، ولی نمی‌شود؛ بنیاد مسکن فقط با زنجیره‌ای از همکاری‌ها در کشور می‌تواند به این اهداف برسد و برای اینکار به وفاق اقتصادی نیاز دارد.

به گزارش آرمان اقتصادی،‌ غلامرضا صالحی ـ  رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی – در یک  گفت‌وگو به سوالاتی پیرامون آینده کشور،  بنیاد مسکن و برنامه هفتم توسعه بالاخص بعد از روی کار آمدن دولت وفاق ملی، پاسخ داد. متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

⭐ نظرتان درباره تمرکز ریاست محترم جمهور و کابینه پیشنهادی دولت وفاق ملی بر اجرای برنامه هفتم توسعه چیست؟

– رئیس جمهور محترم در واقع سرچشمه وفاق اقتصادی را به همه نشان داد، چرا که ما برای تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی به عنوان مطالبه به حق رهبر معظم انقلاب، قبل از هر چیز به وفاق اقتصادی نیاز داریم. وفاق ملی یعنی وفاق اقتصادی، وفاق فرهنگی، وفاق اجتماعی، ما باسابقه ترین کشور منطقه در برنامه‌های پیشرفت هستیم. رهبر معظم انقلاب، بزرگترین حامی برنامه محوری در کشور هستند. پس برنامه‌های پنج‌ساله توسعه باید حرف اول و آخر را بزند، چون پیشانی حرکت رو به جلوی کشور است. ریاست محترم جمهور در واقع با بیان ضرورت تمرکز بر برنامه هفتم توسعه، وظیفه مغفول مانده‌ای را به همه متذکر شد که رهبر معظم انقلاب سالهاست بر آن تاکید داشته و دارند. متاسفانه برخی از مدیران در مقام اجرا ترجیح داده‌اند، به جای تمرکز بر برنامه‌های پنج‌ساله ابلاغی معظم‌له، بیشتر بر اساس سلایق، دیدگاهها و اولویت های خویش عمل کنند. چنین عملکردهایی است که در نهایت موجب می‌شود  هم‌افزایی دستگاهی یا همان وفاق اقتصادی برای تحقق رشد ۸ درصدی، ایجاد نشود. این در حالی است که ما مدیران و مسئولان انقلابی، متعهد و دلسوز بسیاری در کشور داریم ولی بدون وفاق عملی بر سر اجرای برنامه هفتم پیشرفت، گویی همه در یک کشتی نشسته‌ایم ولی در یک مسیر پارو نمی زنیم!

⭐به نظر شما مسیر نیل به وفاق اقتصادی با محوریت برنامه هفتم توسعه چیست؟

– در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، انجام وفاق اقتصادی با وفاق اجتماعی و اتحاد ملی همراه است. شخصاً به همین دلیل در سال گذشته تلاش کردم، موانع حرکت پنج‌ساله آینده بنیاد مسکن را با همکاری نمایندگان محترم و دلسوز مجلس شورای اسلامی در برنامه هفتم توسعه به حداقل برسانم که خوشبختانه با پیگیری های زیاد این موضوع تا سر حد ممکن انجام شد. 

⭐لطفا جهت تنویر و آگاهی مخاطبان  توضیحات بیشتر در این خصوص بفرمایید؟

عمده مباحث برنامه هفتم پیشرفت درخصوص بنیاد مسکن، مشابه برنامه ششم پیشرفت بود. مثلا وضعیت طرح‌های هادی یا ساخت مسکن روستایی و سنددار کردن خانه‌های روستایی و شهرهای زیر ۲۵‌هزار نفر و …. . با روشی که قبلاً در برنامه از بنیاد مسکن نام برده می‌شد، قانون به صورت جامع و مانع برای دستگاه‌های مختلف روشن نمی‌شد و اصطلاحاً در اجرا، تعارض دستگاهی پیش می‌آمد ولی این بار تا جایی که توانستیم از این مسأله جلوگیری کردیم. به طور مثال با تصویب بند الحاقی ۲ ماده ۵۱ لایحه برنامه هفتم پیشرفت؛ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان مرجع اصلی تعیین و مکلف شد که اطلاعات مکانی محدوده روستاها را به همراه نقشه‌های رقومی(دیجیتال) موجود طرح‌های هادی روستاها را در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین کشور بارگذاری کند. و یا در حوزه مسکن روستایی با تصویب بند الحاقی ۱ ماده ۵۱ لایحه برنامه هفتم پیشرفت؛ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به روشنی مکلف شد تا جهت ساخت مسکن روستایی معیشت‌محور نسبت به واگذاری زمین به متقاضیان فاقد مسکن جهت سکونت دائمی به صورت اجاره ۹۹ ساله با اولویت اشخاص بومی اقدام کند.

⭐یعنی تمرکز بنیاد مسکن بر تدوین و اجرای برنامه هفتم توسعه، برنامه اصلی شما برای آینده بنیاد مسکن بود؟

– ما راهی جز تمرکز بر برنامه هفتم توسعه نداریم. هیچ پیشرفتی از سلیقه‌گرایی در کشور بدست نمی‌آید. ما سال‌هاست آرزوی نوسازی کل واحدهای روستایی و سنددار کردن آنها را داریم. مرتب هم گفته‌ایم در فلان سال این کار تمام می‌شود، ولی نمی شود، چرا؟‌ چون من به عنوان رئیس بنیاد مسکن تشخیص می دهم، می توانم با برنامه خودم به این هدف برسم و نمی رسم. بنیاد مسکن فقط با زنجیره ای از همکاری ها در کشور می تواند به این اهداف برسد و برای اینکار به وفاق اقتصادی نیاز دارد با میثاقی به نام برنامه هفتم پیشرفت کشور.

⭐چه برنامه ای برای پایش انطباق عملکرد بنیاد مسکن با برنامه هفتم توسعه دارید؟

– ما در برنامه هفتم با ۱۵ بند مرتبط با ماموریت های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به صورت مستقیم و غیر مستقیم روبرو هستیم که در معاونت برنامه ریزی به رصد آنها مشغولیم ولی بنا دارم به دلیل اهمیت موضوع، میز وفاق برای تحقق برنامه هفتم  پیشرفت را در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی راه اندازی کنم تا با حضور کارشناسان داخلی و مدعو از دستگاه های مرتبط، به هماهنگی هر چه بیشتر در این زمینه دست پیدا کنیم.

⭐هماهنگی بیشتر چگونه حاصل می شود؟

– میز وفاق برای تحقق برنامه هفتم پیشرفت یعنی اگر در حوزه مسکن روستایی در قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران ذیل فصل ۱۱ برای توسعه مسکن روستایی در ماده ۵۱ ماموریت‌های مختلف را برای وزارتخانه های کشور، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تعیین و ابلاغ شد، قطعا نیازمند یک وفاق فراگیر و فراتر از ادوار گذشته برای تحقق آن هستیم.

ما در حوزه مسکن روستایی باید جامع نگاه کنیم و جامع عمل کنیم تا به اهداف مندرج در برنامه هفتم پیشرفت برسیم. وقتی برنامه هفتم بنیاد مسکن را مکلف می نماید نسبت به تامین زمین، ساخت و واگذاری مسکن و بهسازی روستاها اقدام کند، یعنی شکوفایی و پیشرفت عدالت‌محور و متوازن روستاها مستلزم هم‌افزایی حداکثری بنیاد مسکن و دستگاه‌های نامبرده بند ب ماده ۵۱ است. ما با تشکیل میز وفاق و تبیین این گفتمان کارآمد برای تحقق برنامه هفتم پیشرفت در بنیاد مسکن در واقع می خواهیم برای همکاری های متقابل اعلام آمادگی کرده و پیشقدم شویم.

⭐ خانم مهندس صادق به عنوان اولین وزیر بانوی راه، مسکن و شهرسازی در جمهوری اسلامی ایران، از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفتند، به نظرتان این انتخاب چه چشم اندازی در همکاری های فی مابین ایجاد می کند؟

– قبل از هر چیز باید این اتفاق مبارک را به ایشان و خانواده بزرگ عمران و آبادی در جای جای ایران اسلامی تبریک بگویم.

از نگاه من مهم ترین خصلت خانم مهندس صادق را فراتر از تخصص، دانش و تجاربی که دارند، باید در «اخلاق وفاق» ایشان دید. تقوای مثال زدنی وزیر محترم راه، مسکن و شهرسازی در بیان عملکرد اسلاف خود به خوبی نشان داد گمشده ما برای رسیدن به وفاق در مسیر عمران کشور، رعایت اخلاق وفاق است.

در مدیریت وزارت راه و مسکن و شهرسازی و بنیاد مسکن دو اشتراک مهم وجود دارد که هر دو مدیر از بدنه سازمان های خود برآمده‌اند و با سطوح مختلف سازمان آشنایی دارند و هر دو به برنامه هفتم پیشرفت به عنوان قطب نمای اصلی حرکت خود پایبند هستند. خصائلی نظیر نوآوری های ساختاری و ابتکارات مدیریتی در خانم مهندس صادق به همراه روحیه مبارزه با رانت و سوادگری در ایشان، خبر از اشتراک و وفاق کامل برای همکاری صادقانه ی فی مابین در افق ۱۴۰۷ دارد.

⭐آینده بنیاد مسکن را چگونه ارزیابی می کنید؟

-من از ابتدای حضورم در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بر ضرورت ارائه چهره جدید از بنیاد مسکن مطابق با بیانیه گام دوم انقلاب تاکید کردم و برنامه محوری بر اساس اهتمام ویژه به اجرای برنامه های پیشرفت ایران اسلامی را سرلوحه اقداماتم قرار دادم. من معتقدم بنیاد مسکن برای تحقق اهدافش، نیازمند دستیابی به زنجیره ای از همکاری ها در قوای سه گانه و جلب مشارکت هر چه بیشتر مردم است. ما اگر مکلف هستیم همکار و همراه وزارت راه و شهرسازی در بهسازی و نوسازی سالانه حداقل دویست هزار واحد مسکونی روستایی با تسهیلات ارزان‌قیمت باشیم یقینا بدون مشارکت لازم بانک مرکزی به نتایج قابل قبول نمی رسیم. این همان زنجیره همکاری است که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بنا دارد با تشکیل میز وفاق برای تحقق برنامه هفتم پیشرفت ایران اسلامی، بیش از گذشته در حفظ و ارتقای آن کوشا باشد.

⭐برنامه شما در مسیر گفتمان چهره جدید بنیاد مسکن به چه صورت است؟

من در این مسیر بر این باورم قسمت اعظمی از گفتمان این چهره جدید بازگشت به اصل اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و تکالیفی قانونی است که صد البته می‌بایست با بهره‌گیری از مدیریت نوین و با اتکا به تجربیات ارزشمند گذشته روز آمد شود و به تعبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب(دامه برکاته) فکر نو ابتکار نو برای آینده راهگشا است.

از مصادیق آن می‌شود به این موارد اشاره کرد:

۱. تحول در مسیر خدمت‌رسانی و ساخت مسکن برای محرومین و اقشار کم‌برخوردار

۲. بکارگیری شیوه و تکنولوژی‌های نوین در ساخت مسکن

۳. تولید و تامین تا مرز خودکفایی مصالح ساختمانی با هدف کاهش قیمت تمام شده ساخت

۴. پرهیز از شعارزدگی و توجه بیش از پیش به نیاز واقعی اقشار، علی الخصوص اقشار کم‌برخوردار و تدوین برنامه‌های عملیاتی و سریع در جهت رفع نیاز مردم

۵. احیاء و تقویت حساب ۱۰۰ در انطباق با آرمان‌های حضرت امام(ره)

در بنیاد مسکن امروز و فردا این سرمایه عظیم نیروی انسانی متخصص و متعهد، ماشین آلات و شیوه نوین مدیریت که در اقصی نقاط کشور فعال و مشغول خدمت‌رسانی است، بازوی توانا و عنصری کارآمد برای تحقق برنامه‌های توسعه کشور و در اختیار دولت‌ است.

تجربیات و عملکرد بنیاد مسکن به عنوان یک نهاد تخصصی در حوزه ساخت و ساز، مسکن، عمران روستایی، توسعه معیشت محور روستا(طرح منظومه روستایی) و بازسازی مناطق حادثه دیده از بالایای طبیعی مبتنی بر حمایت عملی از سیاست‌های  و اسناد بلادستی است

⭐حرف آخر:

ما در بنیاد مسکن دو دین و بدهی تاریخی داریم:

اول به حضرت امام(ره) که بنای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را تاسیس نمودند و دین دیگر ما به مقام معظم رهبری(دامه برکاته) است که با تاییدات و حمایت خود زمینه شکوفایی در مسیر خدمت رسانی به مردم شریف ایران را برای ما فراهم نمودند امیدوارم در مجموعه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بتوانیم با اهتمام ویژه به تحقق برنامه هفتم پیشرفت ایران اسلامی، نقش خود را در موفقیت دولت چهاردهم که موفقیت همه ما خواهد بود، ادا کنیم.

و رجای واثق داریم با حمایت و بهره‌گیری از این سرمایه ارزشمند توسط دولت محترم، این نهاد منتسب به حضرت امام(ره) برای نظام افتخار آفرین باشد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا