انرژی

تحریم‌های آمریکا علیه هفت کشتی ال‌ان‌جی مرتبط با روسیه

آمریکا، تحریم‌هایی را علیه هفت کشتی حمل گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) مرتبط با روسیه از جمله کشتی‌هایی که تصور می‌رود در جدیدترین تاسیسات صادرات روسیه در منطقه آرکتیک بارگیری کرده اند، اعمال کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد کشتی‌های ال‌ان‌جی، شامل «پایونیر» و «آسیا انرژی» هستند که دو محموله نخست را از پروژه آرکتیک ال‌ان‌جی۲ که پیش از این توسط آمریکا تحریم شده است، بارگیری کردند.

همچنین بخوانید

جدیدترین اقدام آمریکا، منعکس کننده این حقیقت است که واشنگتن تا چه حد آماده است به سرعت عمل کند. پروژه آرکتیک ال‌ان‌جی۲، نخستین محموله خود را کمتر از یک ماه قبل بارگیری کرده بود.

این تحریم‌ها، ضربه‌ای تازه به روسیه است، زیرا این کشور ماه‌ها زمان را برای توسعه ناوگانی از کشتی‌های حمل ال‌ان‌جی صرف کرد و تلاش کرد روش مشابه برای حمل نفت خام و محصولات نفتی را برای ال‌ان‌جی بکار ببندد. چنین کشتی‌هایی دارای مالکیت غیرشفاف و بیمه‌گران ناشناخته هستند و روش‌هایی مانند پنهان کردن مکان خود با خاموش کردن یا دستکاری سیستم‌های شناسایی خودکار خود را به کار می‌گیرند.

بارگیری دو محموله در پروژه آرکتیک ال‌ان‌جی۲، توسط تصاویر ماهواره‌ای ثبت شد. خریداران محموله‌های «پایونیر» و «آسیا انرژی» که در حال حاضر در ابزارهای ردیابی کشتی در دریا دیده می‌شوند، نامشخص هستند. «پایونیر»، روز جمعه در شمال کانال سوئز در دریای مدیترانه قرار داشت، در حالی که «آسیا انرژی» در سواحل نروژ دیده شد.

آمریکا در اواخر سال میلادی گذشته، تحریم‌هایی را علیه نیروگاه پروژه آرکتیک ال‌ان‌جی۲ اعمال کرد و شروع صادرات این تاسیسات را با مشکل مواجه کرد. اگرچه محدودیت‌ها، شرکت‌های خارجی را دور نگه داشت و تحویل کشتی‌های یخ شکن را متوقف کرد اما روسیه احتمالا موفق شده است با استفاده از ناوگان کشتی‌های شبح، محدودیت‌ها را دور بزند.

بنجامین اشمیت، کارشناس ارشد مرکز کلینمن برای سیاست انرژی دانشگاه پنسیلوانیا، به بلومبرگ گفت: دولت آمریکا بر تحریم‌هایی متمرکز شده که ال‌ان‌جی روسیه را هدف می‌گیرند و اقدامات روز جمعه، گواه دیگری از سرکوب فعالیت تجاری تاسیسات آرکتیک ال‌ان‌جی۲ بود.

نخستین گام بزرگ

به گفته اشمیت، این یک نخستین گام بزرگ برای اطمینان از این موضوع بود. پیش از این، اعمال تحریم‌ها به این سرعت را مشاهده نکرده بودیم.

مشاهده اینکه آیا تحریم‌ها، مانع خواهد شد نهادهای دیگر، کشتی‌های ال‌ان‌جی را به این کارخانه ارسال کنند، جالب خواهد بود.

سایر شرکت‌های کشتیرانی و فنی شامل یک شرکت هندی و یک شرکت مستقر در دوبی هم در تحریم‌های روز جمعه بودند.

مقامات آمریکا، اتحادیه اروپا و انگلیس، از اواخر سال گذشته، تحریم‌هایی را علیه ده‌ها نفتکش مرتبط با تجارت نفت روسیه اعمال کرده اند. در حالی که این اقدامات، تاثیر محدودی بر بازارهای حمل‌ یا جریان نفت روسیه داشته است، با این وجود، ده‌ها کشتی را غیرفعال کرده‌ و لجستیک زنجیره تامین انرژی مسکو را پیچیده کرده است.

کشتی «اورست انرژی» که تصور می‌رود جزء ناوگان شبح کشتی‌های جمع آوری شده توسط مسکو برای حمل محموله برای مشتریان گازی باشد، گویا سومین کشتی است که به تاسیسات آرکتیک ال‌ان‌جی۲ نزدیک می‌شود. این کشتی هم به تازگی در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، کشتی‌های نورت اسکای، نورت مونتین، نورت ایر و نورت وی که برای حمل محموله‌های بارگیری شده در تاسیسات «یامال ال‌ان‌جی» استفاده می‌شدند هم تحریم شده اند. اما خود این تاسیسات هنوز تحت تحریم قرار نگرفته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا