بانکبانک و بیمه

تنش‌های سیاسی اثر موقتی بر نرخ دلار دارند/ بازگشت قیمت‌ها به سطوح قبلی

افزایش نرخ ارز در تنش‌های منطقه‌ای به شدت موقتی است و در زمان محدودی بازگشت به نرخ‌های قبلی کلید می‌خورد.

وحید شقاقی؛ اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با مقطعی دانستن نوسانات نرخ دلار واشاره به کاهش قیمت و بازگشت به رقم‌های تعادلی پیشین به عوامل تاثیرگذار بر نرخ ارز اشاره کرد و افزود: افزایش و کاهش نرخ ارز از فاکتور‌ها وعوامل بنیادین و زودگذری تبعیت می‌کنند؛ بنابراین بهتر است مردم و متقاضیان ارز برای عدم متضرر شدن آن‌ها را به درستی بشناسند.

 

وی در این باره تصریح کرد: با توجه به اینکه مصداق بحث ما در خصوص نرخ ارز در ایران، قیمت دلار است باید به این موضوع اشاره کرد که شناخت کافی نسبت به عوامل بنیادی و متغیر‌هایی نظیر اختلاف تورم اقتصاد ایران با تورم آمریکا یا شرکای تجاری که جزو متغیر‌های بنیادین هستند برای متضرر نشدن در این بازار بسیار مهم است.

 

شقاقی گفت: به عنوان مثال، کسری‌های تجاری غیر نفتی، کسری‌های حساب سرمایه، واردات اعم از رسمی و غیر رسمی از جمله عوامل بنیادین به شمار می‌روند که روی نرخ ارز و دلار اثر گذارند.

 

این اقتصاددان گفت: اصولا عوامل بنیادین اثرات طولانی در نرخ ارز دارند؛ به این معنا که آثار آن‌ها روی نرخ ارز کوتاه مدت و موقتی نیست مثل اثراتی که بهبود کسری‌های تجاری یا کسری‌های حساب سرمایه یا مهار تورم بر نرخ ارز به جا می‌گذارند؛ درحالی که آثار عوامل زودگذر، موقتی است.

 

وی افزود: عوامل زودگذر مثل تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی یا هرگونه نااطمینانی زودگذری که رخ می‌دهد روی نرخ دلار اثرگذار است؛ اما، چون جزء عوامل موقتی و زودگذر به شمار می‌روند با توجه به اینکه تنش‌های سیاسی مقطعی و موقتی هستند معمولا اثری موقتی بر روی نرخ دلار دارند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی یادآور شد: از این منظر در تحلیل‌های اقتصاد کلان نباید روی عوامل زودگذر و موقتی تکیه کرد. افزایش نرخ ارز در تنش‌های منطقه‌ای به شدت موقتی است و درزمان محدودی بازگشت به نرخ‌های قبلی کلید می‌خورد؛ بنابراین این افزایش‌ها جزو داده‌های پرت یا داده‌های گمشده لحاظ می‌شوند، در حالی که عوامل بنیادین عوامل کلیدی هستند که ماندگاری بیشتری روی نرخ ارزدارند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا