بانکبانک و بیمه

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی مانع جهش نرخ ارز شد/ لزوم راه‌اندازی سریع «بازار ارز توافقی»

عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و ایتالیا گفت: سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی، موجب ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز شد.

محمدمهدی رئیس‌زاده، عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و ایتالیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به چالش‌های گوناگون اقتصاد ایران در چند ماه گذشته اظهار کرد: از جمله این چالش‌ها می‌توان به صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حمله اسرائیل به سفارت ایران، بمب‌گذاری کرمان، حمله موشکی ایران به خاک اسرائیل، جنگ غزه و رژیم صهیونیستی، شهادت آقای رئیسی و… اشاره کنیم. این التهاب‌ها در مجموع می‌توانست بازار ارز را با جهش قیمتی مواجه کند، اما بانک مرکزی با وجود این شرایط بحرانی توانست بازار ارز را به خوبی مدیریت کند. 

این عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه سیاست‌های انقباضی مانع جهش نرخ ارز در این شرایط التهابی شد، تصریح کرد: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز دست به سیاست‌های انقباضی زد که این موضوع موجب ثبات نسبی در بازار ارز شد. 

وی با اشاره به اینکه افزایش سرعت ثبت سفارش منجر به سرعت یافتن رشد تولید نیز خواهد شد، گفت: زمانی که ثبت سفارش‌ها طولانی می‌شود و یا اینکه کد ساتا برای ترخیص کالا با تاخیر صادر می‌شود، مشکلاتی را برای تولید کنندگان فراهم می‌کند که اگر این مشکلات مرتفع شود شاهد رشد تولید در کشور خواهیم بود و با رشد تولید، افزایش صادرات نیز رونق خواهد گرفت.

رئیس‌زاده تصریح کرد: بانک مرکزی با هدف مدیریت بهتر بازار ارز و همچنین کمک به شرکت‌های کوچک و متوسط، راه‌اندازی بازار جدیدی به نام بازار ارز توافقی را در دستور کار دارد. در این بازار شرکت‌های کوچک، متوسط و دانش‌ بنیان می‌توانند ارز‌های صادراتی خود را با نرخ توافقی یعنی به قیمتی که نزدیک به بازار ارز آزاد است به فروش برسانند؛ بنابراین یکی از اقدامات خوب بانک مرکزی راه‌اندازی همین بازار ارز توافقی است.

عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و ایتالیا تاکید کرد: هدف بانک مرکزی این است که ۱۰۰ شرکت بزرگ کشور ۱۰۰ درصد ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنند و سایر شرکت‌ها ارز خود را در بازار ارز توافقی به فروش برسانند.

وی افزود: با توجه به مزایای زیاد بازار ارز توافقی لازم است هرچه سریع‌تر این بازار راه‌اندازی شود.

رئیس‌زاده در پایان تاکید کرد: بازار ارز توافقی یک گام رو به جلو برای تک نرخی کردن نرخ ارز است، چراکه نظام ارز تک نرخی حلال تمام مشکلات بازار ارز و تولید در کشور است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا