امور زیربناییتعاون و اشتغال

تغییر مفاد بیمه بیکاری به‌ مشاغل سخت و زیان‌آور هم کشیده می‌شود

عضو کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران گفت: تغییرات در مفاد قانونی بیمه بیکاری، به این موضوع محدود نشده و به تغییرات مفاد قانونی مشاغل سخت و زیان‌آور هم کشیده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در دولت سیزدهم سخن از پیشنهاد کاهش مدت زمان استفاده از بیمه بیکاری و امکان سهیم شدن کارگران در پرداخت حق بیمه بیکاری بود.

در ماده ۵ قانون بیمه بیکاری عنوان شده که حق بیمه بیکاری ۳ درصد مزد بیمه‌شده است که توسط کارفرما پرداخت می‌شود. در این اصلاحیه درخواست شده کارگران بخشی از حق بیمه بیکاری را بپردازند.

علیرضا میرغفاری، عضو کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران درباره این موضوع به خبرنگار مهر گفت: مساله بیمه بیکاری در کمیسیون‌های زیرمجموعه هیأت دولت در دولت سیزدهم در حال بررسی بود تا تغییراتی اعمال شود.

وی افزود: سقف بیمه بیکاری از ابتدای فعالیت فرد تا دوره بازنشستگی ۵ سال تعیین شده که پیشنهاد این است به ۳ سال تقلیل یابد؛ ضمن آنکه سخن از افزایش سهم کارگران در پرداخت حق بیمه بیکاری است.

این عضو شورای عالی کار یادآور شد: در حال حاضر سهم کارگران از پرداخت حق بیمه ۷ درصد و سهم کارفرما ۲۰ درصد است. حق بیمه بیکاری نیز ۳ درصد بوده که کارفرما می‌پردازد. پیشنهاد شده این سهم ۴ درصد شود و این یک درصد به سهم کارگران افزوده یا دولت بپردازد.

میرغفاری گفت: در صورت ادامه این بررسی در دولت چهاردهم باید در قالب لایحه در مجلس شورای اسلامی بررسی و پس از تصویب تبدیل به قانون شود.

عضو کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با گلایه از این رویه عنوان کرد: این تغییرات در مفاد قانونی به بیمه بیکاری محدود نخواهد شد و به مساله مشاغل سخت و زیان‌آور هم کشیده می‌شود؛ همان گونه که متأسفانه در افزایش سن بازنشستگی شاهد هستیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا