ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

بازداشت مدیرعامل تلگرام در فرانسه تمدید شد

بازداشت پاول دوروف، مدیرعامل روسی تلگرام که روز یکشنبه در فرودگاهی در پاریس دستگیر شده بود، تمدید شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مقامات فرانسوی مدت بازداشت پاول دوروف، بنیانگذار و مدیر عامل تلگرام را پس از دستگیری وی در فرودگاهی در پاریس به دلیل این اتهامات که اپلیکیشن پیام‌رسانش به جرم و جنایت از جمله پولشویی و قاچاق مواد مخدر کمک می‌کند، تمدید کردند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع آگاه مطلع از تحقیقات نوشت: یک قاضی بازپرس دستور داده است که بازداشت دوروف ۳۹ ساله، پس از یکشنبه شب تمدید شود.

دوروف را می‌توان تا ۹۶ ساعت برای بازجویی نگه داشت و پس از آن باید متهم شده یا از بازداشت آزاد شود.

به گفته منابع فرانسوی، دوروف با جت شخصی خود از جمهوری آذربایجان سفر کرده بود و حکم دستگیری فرانسه برای او، تحت عنوان بخشی از تحقیقات اولیه بوده است.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع آگاه، آژانس OFMIN فرانسه که وظیفه مبارزه با خشونت علیه خردسالان را بر عهده دارد، سرگرم تحقیق درباره دوروف روس الاصل در خصوص جرایمی از جمله کلاهبرداری، قاچاق مواد مخدر، قلدری سایبری، جنایت سازمان یافته و ترویج تروریسم است.

این میلیاردر فرانسوی-روسی متهم است که مانع از استفاده از اپلیکیشن خود برای ارتکاب خلاف و جنایت، نشده است.

شبکه‌های تلویزیونی تی اف ۱ و بی اف ام فرانسه به نقل از منابع آگاه گزارش کردند این تحقیقات به عدم نظارت بر پلتفرم تلگرام متمرکز است.

تلگرام اعلام کرد دوروف چیزی برای پنهان کردن ندارد و اغلب در اروپا سفر می‌کند. این پلتفرم در بیانیه‌ای اعلام کرد تلگرام، قوانین اتحادیه اروپا، از جمله قانون خدمات دیجیتال را رعایت می‌کند. این ادعا که یک پلتفرم یا مالک آن، مسئول سوء استفاده از آن پلتفرم است، بی‌اساس است.

خبرگزاری دولتی تاس روسیه گزارش کرد سفارت روسیه در فرانسه، خواستار دسترسی کنسولی به دوروف شده و تضمین حقوق او شده است. این سفارتخانه اعلام کرد فرانسه تاکنون از تعامل با دوروف خودداری کرده است. با این حال، دیپلمات‌های روسی با وکیل دوروف در تماس هستند.

جنگ روسیه-اوکراین

تلگرام که نزدیک به یک میلیارد کاربر دارد، توسط دوروف و برادرش در سال ۲۰۱۳ در روسیه راه اندازی شد. دوروف در سال ۲۰۱۴، روسیه را ترک کرد و در جستجوی خانه جدیدی برای شرکتش، شهرهایی از جمله برلین، سنگاپور و سانفرانسیسکو را امتحان کرد و سپس در دبی مستقر شد.

پس از اینکه روسیه در سال ۲۰۲۲ عملیات نظامی در اوکراین را آغاز کرد، تلگرام به منبع اصلی محتوای بدون فیلتر و گاهی خشونت آمیز از هر دو طرف جنگ تبدیل شد. این اپلیکیشن توسط مقامات روسی و اوکراینی از جمله ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین استفاده می‌شود.

چندین کشور در اروپا از جمله فرانسه، نگرانی‌های خود را در ارتباط با امنیت و حریم خصوصی داده‌ها در تلگرام مطرح کرده‌اند.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در وین، در واکنش به دستگیری دوروف، فرانسه را متهم کرد که به عنوان یک جامعه «خودکامه» عمل می‌کند.

چندین وبلاگ نویس روسی، خواستار برپایی اعتراضات در برابر سفارتخانه‌های فرانسه در سراسر جهان شده اند.

بر اساس گزارش شبکه الجزیره، ایلان ماسک، غول فناوری و میلیاردر کارآفرین از دستگیری دوروف انتقاد کرد و در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: سال ۲۰۳۰ در اروپا است و شما به خاطر دوست داشتن یک میم، اعدام می‌شوید.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا