اقتصاد کلان

ناخوشی به سراغ اقتصاد چین آمد

اقتصاددانان چین به طور فزاینده‌ای نسبت به چشم انداز تقاضای داخلی در این کشور بدبین هستند زیرا آنها پیش‌بینی‌های سال ۲۰۲۴ در مورد تورم، سرمایه‌گذاری و مصرف را با وجود کاهش نرخ‌های مورد انتظار کاهش می‌دهند.

به گزارش آرمان اقتصادی، پیش‌بینی می‌شود که خرده‌فروشی، در سال جاری تنها چهار درصد افزایش یابد که نسبت به پیش‌بینی قبلی ۴.۵ درصدی کاهش یافته است زیرا انتظارات برای رشد در دو فصل باقی‌مانده کاهش یافته است. پیش‌بینی رشد سالانه سرمایه‌گذاری دارایی‌های ثابت که شامل سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و تولید می‌شود، از ۴.۴ درصد در نظرسنجی ماه گذشته به ۴.۲ درصد کاهش یافت.

همچنین بخوانید

اقتصاددانان همچنین با توجه به دیدگاه‌های نزولی‌تر در مورد مصرف و سرمایه‌گذاری، پیش‌بینی‌های خود را از تورم کاهش دادند و پیش‌بینی کردند که قیمت‌های مصرف‌کننده در سال جاری ۰.۵ درصد افزایش یابد و نسبت به برآورد قبلی ۰.۶ درصد کاهش یافته است.

این کاهش رتبه‌ها در حالی است که سیاست‌گذاران چینی زودتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، نرخ ها را کاهش می‌دهند. این نشان‌دهنده چالش‌هایی است که پکن در تحریک اقتصاد برای دستیابی به هدف رشد حدود ۵ درصدی خود در سال جاری با آن مواجه است.

بانک خلق چین در ماه گذشته پس از آن که داده‌های رسمی نشان داد رشد اقتصادی به بدترین سرعت در پنج سه ماهه در دوره آوریل تا ژوئن کاهش یافته است، نرخ اصلی را کاهش داد.  Arjen van Dijkhuizen، اقتصاددان ارشد در ABN Amro Bank گفت شاخص‌های ماهانه اخیر حاکی از شتاب ضعیف رشد است.

نظر سنجی نشان داد که میانگین پیش‌بینی‌ها برای رشد سالانه تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم و چهارم هر دو از ۴.۷ درصد در نظرسنجی قبلی به ۴.۶ درصد کاهش یافته است.

 رشد صادرات در سه ماهه جاری ۵.۵ درصد در مقایسه با ۶ درصد پیش از آن در دوره اکتبر تا دسامبر به ۴.۴ درصد کاهش یافت. چشم‌انداز رشد واردات از ۳.۸ درصد قبل به ۴ درصد برای سه ماهه جاری و از ۲.۴ درصد برای سه ماه پایانی سال به ۲.۸ درصد افزایش یافته است.

طبق گزارش بلومبرگ، اقتصاددانان معتقدند که بانک خلق چین، احتمالاً نسبت ذخایر مورد نیاز خود را در سه ماهه جاری و سه ماه اول سال ۲۰۲۵ هر بار ۲۵ واحد کاهش خواهد داد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا