بورسبورس اوراق

افت ۱۸ درصدی تولید فولاد ایران در ژوئیه ۲۰۲۴

آخرین جزییات از آمار تولید فولاد ایران در ژوئیه ۲۰۲۴ (۱۱ تیر تا ۱۰ مرداد ۱۴۰۳) نشان از آن دارد که تولید فولادسازان ایرانی در این برهه زمانی عمدتا تحت تاثیر ناترازی برق، با افت ۱۸.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ همراه بوده و تولید آنها به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسیده است.

فولاد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، آمار انجمن جهانی فولاد حاکی از آن است که در ۷ ماه سال ۲۰۲۴ میلادی (ماه‌های ژانویه تا ژوئیه) رقمی معادل یک میلیارد و ۱۰۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولاد در جهان تولید شده که این حجم از تولید با کاهش ۰.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ همراه بوده است.

همچنین طبق این آمار، تولید جهانی فولاد در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۴ میلادی ۱۵۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده که در مقایسه با ژوئیه ۲۰۲۳ بیش از ۴.۵ درصد افت داشته است.

همزمان، آمار اداره میز صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، از کاهش ۱۹ درصدی میزان مصرف انرژی برق صنایع در تیر ماه ۱۴۰۳ نسبت به خرداد ماه حکایت دارد. به نظر می‌رسد این امر باعث کاهش میزان تولید در صنعت فلزات اساسی ایران، هم‌سو با تولید جهانی شده است.

در ۷ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ (۱۱ دی ۱۴۰۲ تا ۱۱ تیر ۱۴۰۳) تولید فولاد ایران به ۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید و تولید آن نسبت به هفت ماه ۲۰۲۳ میلادی ۲.۹ درصد رشد داشت.

همچنین آخرین جزییات از آمار تولید فولاد ایران در ژوئیه ۲۰۲۴ (۱۱ تیر تا ۱۰ مرداد ۱۴۰۳) نشان از آن دارد که تولید فولادسازان ایرانی در این برهه زمانی با افت ۱۸.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ همراه بوده و تولید آنها به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسیده است.

افزون بر این، افت تولید ماه ژوئیه سبب شد تا ایران در ماه هفتم سال ۲۰۲۴ نتواند همچون ماه‌های گذشته در تولید فولاد از برزیل سبقت بگیرد، بر این اساس ایران بار دیگر به جایگاه دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان بازگشت و جایگاه نهم را به برزیل واگذار کرد.

تولید هر یک از کشورهای برزیل، ترکیه و آلمان در این ماه به تفکیک ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن بود.

بنا بر آمار انجمن جهانی فولاد، چین در جایگاه بزرگ‌ترین فولادساز جهان هفت ماه ۲۰۲۴ را با تولید ۶۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن و ماه ژوئیه را با تولید ۸۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن پشت سر گذاشت، تولید این کشور در هفت ماه امسال نسبت به هفت ماه سال گذشته میلادی ۲.۲ کاهش داشت و در ژوئیه امسال نسبت به ژوئیه سال گذشته ۹درصد کمتر بود.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا