ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

ChatGPT ایرانی در خدمت پاسخگویی به مشتریان سازمان‌ها با بیشترین تطبیق‌پذیری با زبان فارسی

مهندسان برنامه‌نویسی یکی از شرکت‌های استارت‌آپی مستقر در پارک علم و فناوری خراسان مدل زبانی چت‌جی‌پی‌تی را برای کاربردهای سازمان عرضه کرده‌اند و به گفته آنها این محصول یکی از محصولاتی است که بیشترین تطبیق‌پذیری با زبان فارسی و دستور زبان فارسی را دارد.

هادی کلماتی، مدیر عامل این شرکت‌ استارت‌آپی در گفت‌وگو با ایسنا، تمرکز این شرکت‌ را در حوزه هوش مصنوعی و هوش تجاری فعال دانست که یکی از شعبه‌های این شرکت در پردیس فناوری اطلاعات پارک علم و فناوری خراسان و شعبه دیگر آن در دانشگاه علم و صنعت مستقر شده است.

همچنین بخوانید

وی افزود: اعضای این تیم را دانشجویان،‌ فارغ‌التحصیلان و اساتید آزمایشگاه داده کاوی دانشگاه علم و صنعت تهران و همچنین قطب علمی رایانش نرم و پردازش هوشمند اطلاعات دانشگاه فردوسی تشکل می‌دهند و تحقیقات ما مشخصا در حوزه پردازش متن است. یکی از مدل‌های پیشرفته‌ای که در سال‌های اخیر در دنیا مطرح شد، مدل‌های زبانی مانند چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT) و گوگل بارد بود.

کلماتی با بیان اینکه برخی از پروژه‌های حوزه حکمرانی دیتا در برخی از کشورها جزء طرح‌های حیاتی است؛ مانند مسیریاب‌ها که نمونه آن نرم‌افزار «نشان» است و نمی‌توان گفت که چرا با حضور گوگل مپ، چنین نرم افزارهایی توسعه داده شدند؛ چرا که این نرم افزارها داده‌های ارزشمندی را ذخیره می‌کنند که بسیار استراتژیک به شمار می‌رود.

مدیر عامل این شرکت استارت‌آپی، اظهار کرد: مدل‌های زبانی مانند چت جی‌پی تی نیز از این دست پروژه‌ها هستند. اینها پروژه‌هایی هستند که هر دولت و کشوری سعی می‌کند مدل محلی و بومی خود را ایجاد کند، چون این مدل‌ها با پتانسیل‌های شگفت‌انگیزی که دارند، می‌توانند کمک بسیار زیادی در لایه حکمرانی در کشورها داشته باشند.

وی افزود: یکی از رسالت‌های این استارت‌آپ در حوزه هوش مصنوعی، توسعه مدل‌های زبانی مانند چت‌ جی‌پی‌تی است و در این راستا اخیرا مدلی را توسعه دادیم که دارای ۳۵ پارامتر، دقت بالا و تطبیق پذیری بسیار بالا در زبان فارسی دارد.

کلماتی، افزود: ما سعی کردیم این محصول را با هدف افزایش سرعت پاسخگویی به مشتریان در بخش‌های پشتیبانی سازمان‌ها از مشتریان، کاربردی کنیم.

وی یکی از کاربردهای مدل‌های زبانی را ایجاد فضای چت بات ( Chatbot) عنوان کرد و ادامه داد: علاوه بر آن برای آنکه بتوانیم تعامل با این مدل را تسهیل کنیم، سرویس تبدیل صوت به متن را راه‌اندازی کردیم و با این سرویس دیگر نیاز نیست کاربران متن سؤالات مورد نظر خود را تایپ کنند، بلکه کاربر سؤالات خود را می‌پرسد و با سرویس تبدیل صوت به متن، سؤالات بیان شده تبدیل به متن می‌شود.

این فناور یادآور شد: متن تهیه شده به مدل زبانی طراحی شده ارسال می‌شود. این مدل قدرت استنتاج دارد و پاسخ فرد را تولید کرده و به کاربر ارائه می‌دهد.

وی، یکی از ویژگی‌های مهم مدل‌های زبانی را دارا بودن قدرت جابه‌جایی در زبان‌های مختلف دانست و خاطر نشان کرد: در مدل‌های کلاسیکی که در سالیان گذشته در حوزه تکنولوژی استفاده می‌شد، ما مجبور بودیم مدل‌های مجزایی را برای زبان‌های مختلف فارسی و انگلیسی و غیره تولید کنیم، ولی ویژگی مهم این مدل‌ها این است که به راحتی می‌توان به هر زبانی با آن صحبت کرد.

مدیر عامل این شرکت افزود: می‌توان امکان دسترسی این مدل به آیین‌نامه‌ها و اطلاعات سازمانی به زبان فارسی را داد، ولی یک عرب زبان می‌تواند درباره این آیین‌نامه‌ها با آن صحبت کند.

وی در خصوص کمک این مدل‌های زبانی به حکمرانی، گفت: این مدل‌ها قدرت استنتاج دارند. ذهن ما قدرت تحلیل دارد، ولی حافظه محدودی دارد؛ اما این مدل‌ها می‌توانند حافظه‌های بسیار بزرگی داشته باشند و در آن واحد در پاسخ به یک سؤال داده‌های بسیار زیادی را به طور منصفانه پردازش کرده و پاسخ یک مساله را ارائه دهند.

کلماتی تاکید کرد: هر چه داده‌های این مدل‌ها بیشتر باشد، پاسخ‌های کامل‌تری ارائه می‌شود و این شیوه می‌تواند در حل مسائل کشور، یاری دهنده حکمرانان باشد.

وی با اشاره به کاربرد مدل زبانی توسعه داده شده در این شرکت در حوزه‌های علمی، اظهار کرد: نسخه آزمایشی این مدل را طراحی کردیم و در آن ۳ میلیارد رکورد اطلاعاتی در فاز طراحی برای آموزش طراحی کردیم و تست‌های انجام شده نشان داد که دقت بالایی در زبان فارسی دارد. این محصول یکی از محصولاتی است که بیشترین تطبیق‌پذیری را روی زبان فارسی و دستور زبان فارسی دارد.

مدیر عامل این شرکت استارت‌آپی از انعقاد قراردادی با آستان قدس رضوی برای کاربردی کردن این مدل خبر داد و گفت‌: علاوه بر آن دو قرارداد دیگر را با دو وزارتخانه در دستور کار داریم و در این همکاری‌ها سعی می‌کنیم این پروژه را به طرح‌های خرد دیگری تبدیل کنیم تا کسب و کارهای خرد نیز بتوانند از این مدل زبانی استفاده کنند.

وی یادآور شد: از این طریق تلاش داریم که هر کسب و کاری داده‌های خود را بر روی این مدل زبانی بارگذاری کند و به راحتی بتواند چت بات (Chatbot) خود را بدون دانستن زبان برنامه‌نویسی، در یک فضای تعاملی بسازد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا