انرژی

پیش‌بینی گلدمن ساکس از سقوط نفت برنت به زیر ۸۰ دلار

وال استریت نسبت به دورنمای قیمت نفت خام در سال آینده، بدبین شده و گروه گلدمن ساکس و مورگان استنلی، پیش‌بینی قیمت را با توجه به افزایش عرضه جهانی، پایین آوردند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، این دو بانک سرمایه‌گذاری، اکنون پیش‌بینی می‌کنند که قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۵، به کمتر از ۸۰ دلار در هر بشکه می‌رسد و گلدمن پیش‌بینی خود را به ۷۷ دلار بازبینی کرد، در حالی که مورگان استنلی قیمت نفت برنت را در سال آینده بین ۷۵ تا ۷۸ دلار پیش‌بینی کرد. هر دو بانک پیش‌بینی می‌کنند که بازار نفت، با مازاد عرضه روبرو می‌شود و قیمت نفت در ۱۲ ماه آینده، در محدوده پایین‌تری حرکت خواهد کرد.

همچنین بخوانید

تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشتی نوشتند تصمیم اوپک پلاس برای معکوس کردن محدودیت عرضه داوطلبانه، ممکن است به معنای آن باشد که این گروه به دنبال منظم کردن استراتژیکی عرضه غیراوپک است و در عین حال، هشدار می‌دهد که قیمت نفت ممکن است کمتر از پیش‌بینی‌های بازبینی شده در تعدادی از سناریوها باشد.

قیمت نفت در ماه‌های اخیر، با نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به کندی رشد تقاضا در چین، افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان خارج از اوپک پلاس و همچنین برنامه این گروه برای تسهیل محدودیت عرضه، کاهش پیدا کرد و موقتا همه رشدی که از ابتدای سال جاری تاکنون داشت، از دست داد. هر چند اوپک پلاس حاضر بوده سهم بازارش را فدا کند و با محدود نگه داشتن عرضه، از قیمت‌ها پشتیبانی کند، برنامه موجود برای احیای کاهش عرضه اضافی، ممکن است این موضع را تغییر دهد.

تحلیلگران مورگان استنلی هم اظهار کردند: بازارهای نفت دچار کمبود عرضه مانده اند و این وضعیت احتمالا مدتی ادامه خواهد داشت. تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴، اوضاع، اندکی به توازن برمی‌گردد و مازاد عرضه در سال ۲۰۲۵ پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، گلدمن ساکس در چند سناریوی خود، پیش‌بینی کرد اگر تقاضای چین برای نفت ثابت بماند، نفت برنت ممکن است به ۶۰ دلار سقوط کند، اگر آمریکا تعرفه ۱۰ درصدی را برای واردات کالا اعمال کند، نفت ۶۳ دلار خواهد شد و اگر اوپک، محدودیت عرضه ۲.۲ میلیون بشکه در روز را تا سپتامبر سال ۲۰۲۵ به طور کامل معکوس کند، نفت ۶۱ دلار خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا