بورسفرابورس

ایران در شرایط ترسالی قرار گرفت/ خروج از خشکسالی بعد از ۳ سال متوالی

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، متأثر از بارش‌های مناسب بهاری و افزایش نیافتن شدید دما، طی فصل بهار سال جاری، کشور در شرایط ترسالی قرار گرفته و بعد از ۳ سال متوالی، از شرایط خشکسالی خارج شده‌ است.

آب

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا) دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «بررسی و تحلیل شاخص‌های کلان بخش آب در بهار سال ۱۴۰۳؛ گزارش فصلی ۱» اعلام کرد؛ بررسی اهم شاخص‌های آب و هواشناسی در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۳ نشان‌می‌دهد که میانگین بارش در این مدت نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته و میانگین بلندمدت افزایش یافته‌است.

همچنین متوسط دمای فصل بهار، برخلاف دو فصل زمستان و پاییز سال گذشته که با افزایش شدید و بی‌سابقه دما همراه بودند، افزایش چشمگیری نداشته و عمدتاً نیمه شمالی کشور افزایش دمای بیشتری را نسبت به نیمه جنوبی تجربه کرده است.

این گزارش حاکی از آن است که متأثر از بارش‌های مناسب بهاری و عدم افزایش شدید دما، طی فصل بهار سال جاری، کشور در شرایط ترسالی قرار گرفته و بعد از سه سال متوالی، از شرایط خشک‌سالی خارج شده‌ است. ذخایر سدهای مهم کشور نیز با افزایش ۹ درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته همراه بوده و عمده آنها در شرایط مناسبی قرار دارند. همچنین درصد پرشدگی سد دوستی و چاه‌نیمه‌های سیستان که نقش مهمی در تأمین نیاز شرب مراکز جمعیتی شرق کشور ایفا می‌کنند، بعد از چندین سال افت متوالی، افزایش یافته‌است.

در ادامه این گزارش آمده است؛ بررسی شرایط اقلیمی کشورهای همسایه نیز بیانگر شرایط مطلوب و ترسالی در افغانستان و حوضه آبریز رودخانه‌های مرزی و مشترک هیرمند و هریرود بوده، همچنین شرق ترکیه و شمال عراق نیز شرایط نرمال و ترسالی را تجربه کرده‌اند که نقش مهمی در آبدهی رودخانه‌های دجله و فرات دارد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا