انرژی

نفت و گاز نیازمند سیاست‌های افزایش تولید و بهره‌وری 

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: صنعت نفت و گاز نیازمند اجرای سیاست‌های افزایش تولید و بهره‌وری است و باید در دولت چهاردهم به این دو مهم به صورت ویژه توجه شود.

محمد خطیبی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دولت و وزارت نفت در دولت جدید باید بیشتر در حوزه مسائل مربوط به بالاست و افزایش تولید نقش داشته باشد، اظهار کرد: برای این موضوع لازم است نگرش جدی شکل بگیرد.

همچنین بخوانید

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم چندان توجه جدی به بحث تولید نشد و شاهد کاهش تولید بودیم گفت: در دولت سیزدهم هرچند میزان صادرات افزایش یافت اما در حوزه تولید اتفاق چندانی رقم نخورد.

نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه نتوانستیم میزان تولید را به قبل از تحریم‌ها برسانیم، تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها در شرایط فعلی باید افزایش تولید باشد و یک نگرش ویژه‌ای در این حوزه ایجاد شود چراکه در هر دو بخش نفت و گاز نیازمند افزایش تولید هستیم.

خطیبی با بیان اینکه این موضوع می‌طلبد که نگرش جدی به کار گرفته شود، افزود: برای افزایش تولید مهم‌ترین مساله سرمایه‌گذاری است، یعنی باید به دنبال جذب سرمایه باشیم و با بکارگیری از نیروهای متخصص شرایط را بهبود ببخشیم.

وی با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری، نیروی متخصص و خرید تجهیزات مورد نیاز، تاکید کرد: برخی از میادین توسعه نیافته هستند که باید توسعه پیدا کنند و تا زمانی که این مهم محقق نشود، نمی‌توانیم افزایش تولید را رقم بزنیم و به همین دلیل مهم‌ترین مساله در بخش بالادستی بحث افزایش تولید است.

او افزود: در حوزه پایین دست متاسفانه میزان تولید کاهش پیدا کرده است. زمانی صادرکننده فراورده‌های نفتی بودیم اما اکنون واردکننده هستیم؛ دو سیاست وجود دارد، یکی بحث افزایش تولید است، باید فراورده بیشتری تولید کنیم که لازمه آن ساخت پالایشگاه بیشتر است.

وی با بیان اینکه باید روی بهینه سازی مصرف اقدامات اساسی انجام شود، تاکید کرد: مصرف در ایران غیر بهینه است لذا باید در حوزه بهینه‌سازی مصرف کار جدی صورت بگیرد تا میزان مصرف منطقی شود.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: توجه جدی باید به پرسنل نفت وجود داشته باشد، اکنون پرسنل انگیزه کافی ندارند، باید گشایش‌هایی حاصل شود تا کار به‌ صورت جدی انجام شود. موضوع نیروی انسانی جدی است و باید نگرش خاصی به این بخش وجود داشته باشد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا