ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

چرایی اختلال اینترنت و مهم‌ترین چالش شرکت مخابرات ایران

اختلال در اینترنت، عدم تقارن درآمد و هزینه چالش مهم شرکت مخابرات ایران و بررسی آخرین وضعیت ضریب نفوذ اینترنت برخی از مهم‌ترین خبرهایی بودند که هفته گذشته در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، هفته اول شهریورماه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با خبری مبنی بر افزایش تعداد دامنه های فارسی آغاز شد. نام دامنه بخشی است که گویای نام برند یا فعالیت کاربر بوده و آن را به دلخواه خود انتخاب می‌کند. پسوندهای مجاز و معتبر در واقع پسوندهایی هستند که توسط کمیته مخصوص تأیید و تصویب پسوندها یعنی آیکن (ICANN) تأیید شده باشند. بر اساس آخرین اعلام مرکز ثبت دامنه کشوری تاکنون یک میلیون و ۶۴۰ هزار ۳۴۷ دامنه فعال فارسی به ثبت رسیده که در این میان پسوند دات‌آی‌آر (ir.) بیشترین دامنه‌ فعال را دارد.

همچنین بخوانید

در این هفته نیز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی آخرین وضعیت ضریب نفوذ اینترنت در کشور پرداخت. براساس این گزارش، نفوذ اینترنت پهن باند ثابت از ۱۳/۰۵ درصد در زمستان سال ۱۴۰۱ به  ۱۲/۹۵ درصد در زمستان سال ۱۴۰۲ رسیده است. همچنین ضریب نفوذ پهن باند سیار با رشد قابل توجهی رو به رو بوده است. درواقع ضریب نفوذ پهن باند سیار در زمستان دو سال گذشته (۱۴۰۱) از ۱۲۴/۱۸ به  ۱۳۲/۰۱  در زمستان سال گذشته رسیده است که حکایت از رشد ۶/۳۱ درصدی در این حوزه دارد.  

همچنین براساس این آمار درباره مکالمات از طریق رومینگ ملی، حاکی از آن است که در زمستان سال ۱۴۰۲ در مجموع ۳۰ میلیون و ۹۵۹ هزار و ۱۸۹ مکالمه از طریق رومینگ ملی بین اپراتورهای مختلف تلفن همراه صورت گرفته که در مقایسه با آمار ۲۷ میلیونی سه ماه سوم سال ۱۴۰۲، افزایش یافته است.  

اینترنت دچار اختلال شد

علاوه بر موارد گفته شده اواخر این هفته نیر اینترنت دچار اختلال شد، خبری که سید ستار هاشمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم توضیحاتی درباره آن ارائه کرد و گفت: از ساعاتی پیش و به فاصله یک ساعت دو مسیر ورودی اصلی و پشتیبان اینترنت کشور در گرجستان دچار اختلال شده و کشورهای ایران و عراق و ارمنستان تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

با گذشت دقایقی روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد که این اختلال به دلیل قطعی فیبرنوری در مسیرهای بین الملل بوده که برخی از لینک های بین الملل ورودی کشور دچار قطعی شده است و با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده، بالانس پهنای باند روی مسیرها انجام شده و پیگیری فنی لازم جهت رفع مشکل در بین الملل درحال انجام است و متعاقبا اطلاع رسانی می شود.

در نهایت این شرکت از نرمال شدن ارتباطات بین الملل خبرداد و وزیر ارتباطات تأکید کرد که پایش کیفیت شبکه و گزارش شفاف به مردم متوقف نخواهد شد. دستیار هوش مصنوعی؛ همراه زائران حسینی (ع) در سفر اربعین از دیگر خبرهایی بود که در این هفته منتشر شد.     

دستیار هوش مصنوعی؛ همراه زائران حسینی (ع) در سفر اربعین

سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی در این زمینه گفت: دستیار هوش مصنوعی اربعین که با حمایت مرکز ملی فضای مجازی راه اندازی شد، در ایام اربعین بر روی سکوهای داخلی به زائران حسینی (ع) ارایه خدمت کرد.

وی افزود: این چت بات برای پاسخ به نیازهای زائران حسینی (ع) در ایام اربعین و ارتقای کیفیت و ایمنی سفر آنها، طراحی و برای خدمت‌رسانی به مردم به صورت رایگان و عمومی در دسترس زائران قرار گرفته بود.

این دستیار هوش مصنوعی، راهنمای زائران برای دسترسی به مسیرها و موکب ها، مدیریت اطلاعات آنها برای زمانبندی مراسم‌ها و رویدادها، ارائه دهنده محتوای مذهبی همچون مداحی‌ها و زیارت‌نامه ها و مترجم همراه‌شان با امکان تعامل با مردم محلی بود.

عدم تقارن درآمد و هزینه چالش مهم شرکت مخابرات ایران

با نزدیک شدن به پایان هفته مدیرعامل شرکت مخابرات ایران نیز در یک گردهمایی بر عدم تقارن درآمد و هزینه چالش مهم این شرکت تأکید کرد. سلطانی گفت: درآمد عملیاتی شرکت‌ها در پایان سال ۱۳۹۹ از ۸۵۰۰ میلیارد تومان به ۲۱ میلیارد ۵۰۰ هزار تومان تا پایان سال ۱۴۰۲ رسید. بنابراین مخابرات منتظر تعرفه‌ای که باید برایش درنظر گرفته می‌شد نماند. اما مشکلاتی داریم که باید حل شود؛ هزینه‌ها هم اضافه می شود اما مخابرات روند افزایش هزینه‌ها را کاهشی کرده است.

وی تاکید کرد: در این شرکت دو اتفاق رخ داد؛ روند افزایش درآمد عملیاتی رشد داشت و روند هزینه‌ها کاهشی بوده اما علی رغم تلاش‌های انجام شده هنوز شرکت مخابرات ایران در زمینه درآمد-هزینه به نقطه سر به سر در زمینه ثابت نرسیده است؛ با این حال ۶۰ هزار میلیارد تومان در سه سال گذشته در بخش ثابت و سیار سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه با پیشبرد پروژه فیبرنوری سرقت کابل‌های مخابراتی کاهش یا افزایش یافته است، اظهار کرد: کابل های فیبرنوری که مجموع مخابرات ایران دارد، بیشتر از جنس ارتباط بین مراکز است و در نقاطی که ما دسترسی ایجاد کرده ایم، کاهش داشتیم اما با توجه به گستردگی بسیار زیاد شبکه مسی همچنان در قالب استان‌ها بحث سرقت بسیار جدی است.   

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا