امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

امکان‌سنجی خودکفایی «شکر» در کشور پیگیری می‌شود

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: ایران می تواند در تولید شکر خودکفا شود بدون آن که به آب، خاک، محیط زیست و اکولوژی کشور آسیب وارد گردد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمدعلی نیکبخت، وزیر پیشین وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته بر خودکفایی ۵ محصول تاکید کرد. وی عنوان کرده بود کشور باید در محصولات گندم به عنوان کالای استراتژیک‌، برنج به عنوان دومین محصول پرمصرف کشور، جو، پنبه و شکر به خودکفایی ۱۰۰ درصدی دست پیدا کند.

خوشبختانه این امر در گندم محقق شده و در دو سال اخیر کشور در تأمین گندم مورد نیاز نانوایی‌ها خودکفا شد. سال گذشته خرید تضمینی گندم حدود ۱۰.۵ میلیون تن بود و امسال این عدد با حدود رشد ۱۷ درصد به مرز ۱۲ میلیون تن نزدیک شده است.

تولید برنج نیز حدود ۲ میلیون تن در سال بوده که یک‌سوم این عدد برای بازار تقاضای ۳ میلیون تنی وارد می‌شود.

در تولید جو نیز نیاز سالانه کشور ۶ میلیون تن بوده که ۴ میلیون تن در داخل و باقی وارد می‌شود.

همچنین در کشت و تأمین پنبه، آمارها حکایت از نیاز سالانه ۲۰۰ هزار تنی دارد که بین ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزار تن در داخل تولید و باقی وارداتی می‌شود.

در حوزه خودکفایی شکر هم علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: برای دستیابی به خودکفایی شکر، مؤسسه تحقیقات چغندرقند با معرفی ارقام مناسب وظیفه خود را انجام می‌دهد، اما اقداماتی همچون مصرف بهینه آب، اصلاح خاک و وارد نکردن شکر به کشور در زمان برداشت چغندر قند نیز مهم است.

وی تغذیه، مصرف بهینه کود و استفاده بهینه سم برای مبارزه با آفات و بیماری‌ها و توسعه روش‌های نوین آبیاری را از دیگر عوامل مهم افزایش تولید این محصول عنوان کرد.

مهاجر در همین حال بر بیمه کردن چغندرقند تاکید و تصریح کرد: ما باید با راهکارهایی بتوانیم به ویژه چغندر پاییزه را ۱۰۰ درصد بیمه کنیم، زیرا آسیب‌پذیری در چغندر پاییزه به دلیل شرایط جوی بیشتر از محصول بهاره است.

وی در همین حال توسعه مکانیزاسیون در حوزه چغندرقند پاییزه را ضروری خواند و گفت: یکی از راهکارهای افزایش تولید چغندرقند پاییزه در راستای خودکفایی شکر، استفاده از دستگاه‌های جدیدتر، چابک‌تر و کم‌هزینه‌تر است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود گفت: ما باید به دنبال راه‌های کاهش هزینه‌ها در کاشت، داشت و برداشت چغندر قند باشیم.

این مسئول دولتی تاکید کرد: برای افزایش بهره‌وری در تولید شکر نیز می‌توان کارخانه‌های مدرن‌تری را در داخل کشور احداث و کارخانه‌های موجود را بازسازی کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا