ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

هوش مصنوعی سرمایه‌گذاران را ثروتمند خواهد کرد؟

نتایج بررسی‌های کنونی نشان داده که تمرکز سرمایه‌گذاران، بر روی استارت‌آپ‌های مبتنی بر هوش مصنوعی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در حال حاضر استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی در مرکز سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC)  قرار گرفتند و امسال، برخی از بزرگترین روندهای سرمایه‌گذاری در بخش ارزهای دیجیتال توسط شرکت‌هایی با تمرکز قوی بر هوش مصنوعی هدایت شده‌اند. این استارت آپ‌ها تاکنون سرمایه‌های قابل توجهی را جذب کرده‌اند و حتی در مراحل اولیه خود به ارزش‌گذاری‌های میلیاردی نیز رسیده‌اند.

اصطلاح سرمایه‌گذاری خطرپذیر و سرمایه‌گذار خطرپذیر در سال‌های اخیر به شکل گسترده‌ای رواج یافته است و استارت‌آپ‌های زیادی به دلیل داشتن رویای بزرگ شدن، با هدف جذب سرمایه خطرپذیر به سراغ سرمایه‌گذاران خطرپذیر می‌روند و ایده‌ها، طرح‌ها، دستاوردها و آنچه دارند را نزد چنین سرمایه‌گذارانی معرفی می‌کنند.

استارت‌آپ‌های اخیر هوش مصنوعی با سرمایه‌گذاری بالا

یکی از نمونه‌های بارز در این زمینه پروتکل استوری (Story Protocol) است، شبکه بلاک چین لایه یک ایجاد شده توسط آزمایشگاه PIP که هدف آن توکن‌سازی با حق مالکیت معنوی است. به تازگی آزمایشگاه PIP یک دور سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیون دلاری سری بی به رهبری a۱۶zcrypto را تکمیل کرد و ارزش آن را به ۲.۲۵ میلیارد دلار افزایش داد.

به‌طور مشابه، آزمایشگاه‌های صاحارا که پلتفرم غیرمتمرکز هوش مصنوعی صاحارا را توسعه دادند، سرمایه‌گذاری ۳۷ میلیون دلاری را در یک دور استراتژیک به رهبری پنترا کپیتال (شرکت سرمایه‌گذاری آمریکایی) و پالی‌چین کپیتال (شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر متمرکز بر بلاک چین آمریکایی) دریافت کرد. یکی دیگر از سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه سنتینت بود که توسط ساندیپ نیلوال از پالی گان تاسیس شد و ماه گذشته با سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری خبرساز شد.

تقاطع جذاب هوش مصنوعی و بلاک چین

افزایش علاقه و سرمایه‌گذاری این سوال مهم را مطرح می‌کند که چه چیزی باعث ایجاد هیجان در مورد استارتاپ‌های هوش مصنوعی در حوزه رمزارزهای دیجیتال می‌شود؟ به گفته بسیاری از سرمایه‌گذاران خطرپذیر، پاسخ در همگرایی ۲ مورد از متحول‌کننده‌ترین فناوری‌های زمان ما یعنی هوش مصنوعی و بلاک چین نهفته است.

جید برید، بنیان‌گذار برید وی سی گفت  شور و شوق فعلی را بخشی از چرخه استاندارد تبلیغات می‌بیند، جایی که سرمایه قابل توجهی به سرعت جریان می‌یابد، حتی اگر نوآوری‌های واقعی هنوز در دوردست باشند.

راجیو پاتل اوکانر، مدیر فریمورک ونچرز تاکید کرد در حال حاضر هم هوش مصنوعی و هم رمزارزها موارد مهمی هستند و ترکیب این دو، محرک اصلی هیجان فعلی است.

تام اشمیت، از شرکت دراگون فلای کپیتال به آگاهی روزافزون از معایب تکیه بر شرکت‌های متمرکز و منبع بسته برای مدل‌های هوش مصنوعی اشاره و تاکید کرد ابزارهای غیرمتمرکز راه‌حل بالقوه ارائه می‌دهند، مشابه اینکه بیت‌کوین یک ارز بدون مجوز و بدون مرز را ارائه می‌کند.

نگرانی‌ها

با وجود خوش‌بینی‌ها، نگرانی‌های قابل توجهی وجود دارد. اریک ژانگ، مدیر نومد کپیتال و مدیر سابق بایننس، هشدار داد که احتمال شکست بسیاری از این استارت آپ‌ها وجود دارد. ژانگ خاطرنشان کرد بسیاری از پروژه‌ها بدون تخصص لازم یا پیشنهاد ارزش مشخص رشد کرده‌اند و منجر به شبکه‌های بلاک چین و اکوسیستم‌های غیرواقعی شده‌اند که در آن وعده‌ها محقق نمی‌شود.

اشمیت نگرانی‌های ژانگ را تکرار و تاکید کرد که بسیاری از پروژه‌های هوش مصنوعی در این حوزه به شدت بر تمرکززدایی بدون ارائه مزایای ملموس تکیه می‌کنند که دستوری برای موفقیت ندارند.

جک پلاتز، بنیانگذار هایپر اسفیر ونچرز نیز با ابراز تردید، این سوال را مطرح کرد که آیا کاربردهای هوش مصنوعی خاص مانند یادگیری تقویتی و استنتاج واقعا برای فضای Web۳ مناسب هستند یا خیر.

پاتل اوکانر چالش دستیابی به تناسب محصول با بازار و ایجاد راه‌حل‌های مقیاس‌پذیر را برجسته کرد، اما همچنان هجوم استعدادها به فضای رمزنگاری هوش مصنوعی را نشانه‌ای مثبت می‌داند.

مت استفنسون از پنترا کپیتال، بر اهمیت تفکر در اصول اولیه بخش رمزنگاری هوش مصنوعی تاکید کرد و نسبت به استفاده مجدد از ایده‌های قدیمی بدون نوآوری واقعی هشدار داد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا