اقتصاد کلان

غلات چین گران می‌شود؟

چین محدودیت‌های جدیدی را برای واردات غلات پیشنهاد می‌کند تا قیمت‌های داخلی را افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، چین از بازرگانان داخلی می‌خواهد تا غلات خارجی کمتری بخرند، زیرا عرضه فراوان و تقاضای ضعیف‌تر از حد انتظار بر قیمت‌ها فشار می‌آورد و سیاست دیرینه این کشور برای حمایت از تولیدکنندگان محلی را تهدید می‌کند.

همچنین بخوانید

افراد مطلع اظهار کردند که پکن این هفته واردکنندگان اصلی را برای جلسات احضار کرد و به آنها پیشنهاد داد که خرید جو و ذرت خوشه ای را متوقف کنند. این اقدام، قبل از پیش‌بینی برداشت غلات در سال جاری، آخرین تلاش چین برای کاهش مازاد عرضه داخلی و تقویت قیمت‌های محلی است.

چین بزرگ‌ترین خریدار جو و ذرت خوشه‌ای در جهان است و هرگونه محدود کردن واردات، ضربه‌ای به کشاورزان صادرکنندگان بزرگ مانند استرالیا و ایالات‌متحده وارد می‌کند. در اوایل سال جاری، مقامات از تاجران خواستند که خرید ذرت در خارج از کشور را به دلیل افزایش عرضه داخلی محدود کنند.

این مرکز آسیایی با رکود اقتصادی و کاهش اعتماد مقابله می‌کند زیرا افزایش استانداردهای زندگی نشانه‌هایی از توقف را نشان می‌دهد. مقامات نظارت بر واردات کالاها در سال‌های اخیر افزایش داده‌اند، به این امید که تاثیر نوسانات زیاد قیمت‌های جهانی را کاهش دهند.

افرادی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که محموله‌های جو و ذرت که قبلاً رزرو شده‌اند تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند و اقدامات جدید احتمالاً بر  ورودی‌ها از نوامبر تا سه ماهه اول سال آینده تأثیر خواهد گذاشت. اکثر محموله‌های رزرو شده در حال حاضر برای تحویل در ماه‌های اکتبر و نوامبر است.

پکن خرید خارج از کشور ذرت و گندم را تحت سیستم سهمیه بندی نرخ تعرفه سالانه مدیریت می‌کند، اما هیچ سهمیه رسمی برای جو و ذرت خوشه‌ای وجود ندارد.

قیمت ذرت، ذرت خوشه‌ای و جو در چین همگی نزدیک به پایین‌ترین سطح در بیش از سه سال گذشته است. ذخیره ذرت در بنادر جنوبی کشور نزدیک به بالاترین میزان در دو سال اخیر است.

بلومبرگ گزارش کرد که واردات ذرت خوشه‌ای در هفت ماهه اول سال ۲۰۲۴ به ۵.۲۱ میلیون تن رسید که تقریباً دو برابر حجم مشابه در سال گذشته است و بیش از ۸۰ درصد از کل عرضه را به خود اختصاص داده است. خرید جو ۶۷ درصد بالاتر بود که بیشتر آنها از استرالیا پس از لغو ممنوعیت حمل ونقل توسط پکن انجام می‌شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا