بانکبانک و بیمه

عملکرد بانک مرکزی مانع شوک‌های ارزی و تورمی شد/ بازگشت تعادل به بازار ارز

کارشناس اقتصادی گفت: اقدامات راهبردی بانک مرکزی در بیش از یک سال گذشته منطقی بوده به همین دلیل شاهد توازن در بازار ارز هستیم.

علی نادری شاهی؛ کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با ایبنا درخصوص فعالیت‌های ثبات بخش بانک مرکزی در حوزه اقتصادی بخصوص نرخ ارز گفت: بانک مرکزی در موضوع ثبات ارزی و اقتصادی بخصوص در کنترل رشد نقدینگی وجلوگیری از افزایش نرخ تورم طی یک سال و نیم گذشته عملکرد قابل قبولی داشته است.

وی در این باره افزود: از این جهت عملکرد بانک مرکزی در دوره مدیریت دکتر فرزین حائز اهمیت است چرا که ارز نیز کالایی شبیه به سایر کالا‌ها بخصوص کالا‌های تاثیرگذار در اقتصاد است. راهکار‌های اندیشیده شده در دوره مدیریت دکتر فرزین مانع بزرگی در برابر تحمیل شوک‌های ناشی از افزایش نرخ ارز بر اقتصاد کشور و به تبع آن بالا رفتن نرخ تورم ایجاد کرده است.

نادری شاهی یادآور شد: با توجه به اینکه کشور تحت تحریم هاست واصولا از تحریم به عنوان جنگ اقتصادی یاد می‌شود، ثبات ارزی و اقتصادی در شرایط جنگی نشان دهنده مدیریت مطلوب بانک مرکزی است.

وی دراین باره تصریح نمود: اصولا در شرایط جنگی، ارز خارجی و طلا ارزش بیشتری می‌یابد لذا متقاضیان بیشتری دارد، با توجه به اینکه اقتصاد ایران تحت شدیدترین تحریم هاست به تبع وضعیت حساس اقتصادی، تقاضای ارز بالاتر از زمان‌های عادی است با صراحت می‌توان گفت عملکرد بانک مرکزی در توازن بازار ارز و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا مثبت بوده است.

نادری شاهی درادامه بحث افزود: مدیریت صحیح بازار ارز توسط بانک مرکزی موجب جلوگیری از شوک‌های قیمتی بالا و ماندگاری این قیمت‌ها در دوره‌های طولانی شده است. بازگشت نرخ ارز بعد از عملیات وعده صادق و کاهش نرخ ارز بعد از شهادت اسماعیل هنیه درایران نشان می‌دهد بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز موفق بوده است.

وی در این باره یادآور شد: اصلاحات و تغییرات راهبرد‌های بانک مرکزی در طی بیش از یک سال گذشته منطقی بوده به همین دلیل شاهد توازن در بازار ارز هستیم.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا