اقتصاد کلان

در صنعت ساختمان، باید کشورهای همسایه را در اولویت قرار دهیم

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: ۸۰ تا ۹۰ درصد از صنعت ساختمان تولید داخل است اما  باید انتقال تکنولوژی و تعامل با غول‌های صنعتی را مدنظر داشته باشیم که در این راستا مجلس و دولت همکاری خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسنعلی محمدی ظهر امروز در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان اظهار کرد: تولید کنندگان بازار مصرف داخلی را می‌توانند پوشش دهند باید میزان مازاد نیز صادرات شود.

وی با بیان این که در بحث صنعت ساختمان، باید کشورهای همسایه را در اولویت قرار دهیم، تاکید کرد:‌ نباید در عرصه تجاری و اقتصادی کشورهای دیگر جایگزین کالاهای صادراتی کشورمان شوند و در این زمینه باید بانک مرکزی و تیم اقتصادی زمینه صادرات را فراهم کنند.

۸۰ تا ۹۰ درصد از صنعت ساختمان تولید داخل

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سازوکار و سیاستگذاری های صنعت ساختمان در مجلس تصویب می کنیم گفت: اکثر تولیدکنندگان بر روی مباحث نقدینگی با مشکل مواجه هستند که نیاز است سازوکارها انتخاب شود. 

محمدی با بیان این که ۸۰ تا ۹۰ درصد از صنعت ساختمان تولید داخل است و تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد نیاز به واردات از خارج داریم،‌ ادامه داد: باید در انتقال تکنولوژی کار کنیم و به سمت واردات و تعامل با غول‌های صنعتی شویم، در این راستا مجلس و دولت همکاری خواهند کرد.

عضو اتاق تعاون ایران: ایران توان صادرات خدمات فنی و مهندسی را دارد

همچنین علی مطیع جهانی – معاون پشتیبانی، برنامه‌ریزی و تحقیقات اتاق تعاون ایران در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه صنعت ساختمان اظهار کرد: کشور ما توان صادرات خدمات فنی و مهندسی را دارد که باید از این ظرفیت استفاده مناسب صورت بگیرد. صنعت ساختمان در اقتصاد کشور صنعت پیشران که در توسعه و رونق اقتصاد نقش موثری دارد.

جزئیات نمایشگاه صنعت ساختمان ایران

وی با اشاره به حضور ۸۵۰ شرکت داخلی و خارجی از شش کشور جهان در نمایشگاه صنعت ساختمان ایران گفت: بیش از ۱۹ دوره از نمایشگاه توسط اتاق تعاون برگزار شده که هر سال بر کیفیت نمایشگاه افزوده می‌شود و شاهد استقبال شرکت کنندگان هستیم. 

مطیع جهانی افزود: در حوزه صنعت ساختمان  ۲۳ گروه کالایی در این نمایشگاه حضور دارند که محور اصلی آن نمایش آخرین نوآوری، فناوری‌ها و محصولات شرکت‌های دانش بنیان است. 

یک فعال صنعت ساختمان:‌ ایران، پیشتاز در ارائه خدمات خانه هوشمند

در حاشیه نمایشگاه همچنین یک فعال صنعت ساختمان با بیان اینکه ایران در زمینه ارائه خدمات هوشمند و کنترل تجهیزات و لوازم منزل از راه دور به توانایی قابل توجهی دست یافته است گفت: با استفاده از تخصص و دانش جوانان و متخصصان ایرانی، مرکزی را ایجاد کرده‌ایم که علاوه بر ساخت بیش از ۵۰ نوع کالای ساختمانی، امکان مدیریت هوشمند تجهیزات و لوازم منزل از طریق موبایل ساکنان را فراهم می‌کند.

مصطفی وعیدی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برای اولین بار در جهان، رایانه  هوشمند واحد مسکونی را ایجاد کرده‌ایم گفت: با استفاده از این سیستم افراد می‌توانند ۴۴ مورد از وسایل و تجهیزات واحد مسکونی خود را با استفاده از موبایل مدیریت کنند. باز و بسته کردن در، روشن و خاموش کردن هود، فر، گاز، باز و بسته کردن شیرآلات،  وسایل سرمایشی و گرمایشی از جمله این خدمات است که می‌تواند از هر جای دنیا انجام شود.

وی گفت: در واقع نوعی هایپر کالاهای ساختمانی ایجاد کرده‌ایم که علاوه بر ایجاد تحول در کیفیت محصولات، به کاهش بهای تمام شده با رویکرد فناورانه، ایجاد اشتغال پایدار، ایجاد ساختار امداد خانه و آرامش و آسایش برای ساکنین منجر می‌شود.

وعیدی بیان کرد: این صنعت به وزارت راه و شهرسازی برای اجرا در پروژه های نهضت ملی مسکن معرفی شده که در صورت تمایل می‌توانند از آن استفاده کنند. در ۱۵ پروژه صنعت ساختمان کشور نیز اجرا شده است‌.

این فعال صنعت ساختمان خاطرنشان کرد: پس از حدود ۳۰ سال سابقه در تولید محصولات و تجهیزات ساختمانی، ارایه خدمات هوشمند منزل را از حدود ۲ سال قبل آغاز کرده‌ایم. بحث صادرات را نیز در دستور کار داریم که هم اکنون در بیش از ۵ کشور جهان فعالیت خود را آغاز کرده‌ایم. 

به گفته وعیدی، کشور ما ظرفیت بسیار خوبی در صادرات محصولات دانش بنیان به خصوص در صنعت ساختمان دارد که فعالان این صنعت با حمایت بیشتر ی‌توانند در صادرات غیر نفتی توفیقات خوبی به دست بیاورند. 

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا