اقتصاد کلان

صدور شناسه در فرایند پرداخت خسارات بیمه‌ای/ ابزاری برای تحلیل زمان پرداخت خسارت

معاون توسعه و نوآوری بیمه مرکزی گفت: یکی از اولویت‌های بیمه مرکزی تمرکز زدایی از شرکت های فناور بیمه در جهت کاهش ریسک صنعت بیمه است و بیمه مرکزی برای افزایش شفافیت داده در تلاش است تا برای فرایند خسارات بیمه‌ای شناسه صادر شود.

علی بنیادی نائینی – معاون توسعه و نوآوری بیمه مرکزی –  در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جایگاه و اهمیت برخورداری از سیستم های جامع بیمه‌گری در صنعت بیمه گفت: ما در هر نظام مالی مثل بانک و بیمه، نیازمند یک سیستم جامع و یا Core هستیم تا عملیات معاملات و داده‌ها در آن قالب پردازش شده و شکل بگیرد. با این حال صنعت بیمه با نظام بانک‌داری متفاوت است. در بیمه مرکزی، سامانه جامع بیمه‌گری یا Core Insurance وجود ندارد و این سامانه‌های جامع بیمه‌گری در بخش خصوصی مستقر هستند.

همچنین بخوانید

۸۰ درصد سیستم‌های بیمه‌گری در شرکت‌های فناور قرار دارد

وی افزود: در حال حاضر چند شرکت فناور وجود دارند که این کار را انجام می‌دهند و نزدیک به ۸۰ درصد از شرکت‌های بیمه‌ای، سیستم جامع بیمه‌گری خود را از آن شرکت‌های فناور دریافت می‌کنند. این شرکت‌ها، جز شرکت‌های فناور هستند که وظیفه آنها توسعه زیرساخت‌های حوزه بیمه در کشور است.

معاون توسعه و نوآوری بیمه مرکزی خاطر نشان کرد: با این حال برخی از شرکت‌های بیمه‌ای نیز خود دارای Core یا سیستم جامع بیمه گری هستند و از آنجایی که Core در شرکت‌های فناور بیمه‌ای متمرکز است، این مسئله می‌تواند حامل یک ریسک بزرگ برای صنعتی باشد که خود باید مدیریت ریسک را متقبل شود. برای مثال یکی از چالش‌ها این است که اگر یک اتفاق در حوزه هک داده‌ها در یک شرکت فناور بیمه‌ای رخ دهد چه می‌شود؟ و از آنجایی که Core نوشتن در بیمه سخت و زمان بر است، شرکت‌های محدودی تمایل به این کار را از خود نشان می‌دهند.

ریسک برون‌سپاری سیستم جامع به شرکت‌های فناور

بنیادی نائینی در رابطه با برنامه بیمه مرکزی در جهت تمرکز زدایی در بخش فناوری در صنعت بیمه، تصریح کرد: آنچه روشن است، براین موضوع دلالت دارد که برای کاهش ریسک‌هایی که به آن اشاره شد، باید تعداد شرکت‌هایی که دارای سامانه جامع بیمه‌گری یا Core بیمه‌ای هستند را افزایش دهیم. Core نوشتن در بیمه هم نیازمند هزینه بالا است و هم زمان بر است. بنابراین، اقبال کمی نسبت به این موضوع وجود دارد و از آنجایی که شرکت بیمه‌ای معتقد است که نمی‌تواند در این زمینه با یک شرکت فناور بزرگ رقابت کند، تمایل دارد، سیستم جامع خود را به یک شرکت فناور، برون سپاری کند.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه شرکت‌های بیمه‌ای در حوزه بخش خصوصی قرار دارند، اما موظف هستند که چارچوب‌ها و استانداردهای که از سوی بیمه مرکزی تعریف می‌شود را رعایت کنند و از آنجایی که یکی از اولویت‌های بیمه مرکزی تمرکز زدایی در جهت کاهش ریسک‌های موجود در صنعت بیمه است. بنابراین، باید ریسک‌های مورد نظر مدیریت شود و سیستم‌های بیمه گری را از حالت متمرکز و در دست یک شرکت فناور بیمه‌ای خارج کرده و در سبد شرکت‌های بیمه‌ای تقسیم شود؛ به عبارتی، اگر تعداد محدودی سامانه جامع بیمه‌گری یا Core Insurance وجود داشته باشد، این خود حامل یک ریسک بزرگ در صنعت بیمه است. براین اساس باید تعداد شرکت‌هایی که سامانه جامع بیمه‌گری داشته را افزایش دهیم.

شفاف‌سازی داده و صدور شناسه یکتا برای بیمه نامه‌ها

معاون توسعه و نوآوری بیمه مرکزی اظهار کرد: باید یادآور شد که صنایع خدماتی مثل بیمه داده محور هستند و نکته‌ای که وجود دارد، این است که در مرحله صدور بیمه نامه، یک مسیر از سوی شرکت‌های بیمه‌ای طی می‌شود و در سیستم سنهاب بیمه مرکزی می‌توانند کد یا شناسه یکتا دریافت کنند، در این سیستم (سنهاب) صحت سنجی صورت می‌گیرد و در نهایت بیمه نامه صادر می‌شود.

به زودی شناسه برای خسارات صادر می‌شود

بنیادی نائینی در پایان افزود: در این مرحله چالشی که وجود دارد این است که در فرایند پرداخت خسارات، روند پرداخت تا حدودی با تاخیر صورت می‌گیرد. امروز در حال کار بر روی این موضوع هستیم که بتوانیم کد و شناسه یکتا را در بخش خسارات داشته باشیم؛ یعنی همانطور که در مرحله صدور بیمه نامه شناسه صادر می‌شود، در فرایند پرداخت خسارت نیز، کد و شناسه صادر شود تا مشخص شود برای مثال یک خودرو چه زمانی تصادف کرده، چه زمانی ارزیابی خسارات آن انجام شده و در نهایت چه زمانی پرداخت خسارات صورت گرفته است تا در نهایت بتوانیم موضوع پرداخت خسارات به بیمه شدگان را مدیریت و ارزیابی کنیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا