ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

زیرساخت‌های قانونی برای توسعه فیبر نوری و حل مشکل تعرفه‌های تلفن همراه در دولت چهاردهم

یک کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است که دولت جدید می‌تواند با استفاده از بنیه حقوقی و قانونی که در دولت قبل ایجاد شد برای بازبینی، قوت آن و ایجاد انگیزه اقتصادی برای سرمایه گذار و هم با حل سنگی بزرگ به نام شهرداری‌ها که مانع اصلی توسعه فیبر نوری در زمینه عملیاتی و اجرایی هستند، تحول شگرف در زمینه فیبرنوری ایجاد کند. 

آرش کریم بیگی- یک کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات- در گفت‌و گو با ایسنا درباره نقاط قوت و ضعیف دولت سیزدهم و پیشنهاد برای دولت چهاردهم به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: از نظر قانون‌گذاری زیر ساخت‌ها و بنیه حقوقی که سبب مسیردهی به نقشه راه کل کشور مانند قانون صندوق توسعه فیبرنوری که اقدامی نقاط قوتی وجود داشت.  

کدام اقدامات دولت سیزدهم تداوم داشته باشد؟

وی افزود: حتی کارگروه کسب‌و کارهای دیجیتال که در مجموعه دولت ایجاد شد امری خوب و ماندگار بود که امیدواریم ادامه پیدا کند. همچنین تمرکز بر توسعه فیبرنوری درکشور به عنوان زیر ساخت ارتباطی ماندگار و گسترده نقطه قوت بعدی بود اما  باید گفت تمرکز بیش از حد بر فیبرنوری شاید یکی از نقاط ضعف بود و آن چنان که باید و شاید بر روی بهبود تجربه کاربران بر خدمات غیر فیبرنوری از جمله توسعه شبکه تلفن همراه و خدمات آی سی تی آن تمرکز نشد و به عبارتی همه تخم مرغ ها فقط در سبد فیبرنوری چیده شد.  

این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: علاوه بر موارد گفته شده یکی از نقاط مثبت دیگر در حوزه اپراتورهای تلفن همراه شکسته شدن عدم افزایش تعرفه خدمات دیتای همراه دی ماه سال گذشته بود اما همچنان میزانی که تصویب کردند با میزان تورم هفت سال گذشته هماهنگ نیست.  

دولت چهاردهم مانع اصلی توسعه فیبر نوری را برطرف کند

کریم بیگی در ادامه صحبت هایش تأکید کرد: درباره فیبرنوری دولت جدید می‌تواند هم با استفاده از بنیه حقوقی و قانونی که در دولت قبل ایجاد شد برای بازبینی، قوت آن و ایجاد انگیزه اقتصادی برای سرمایه‌گذار و هم با حل سنگی بزرگ به نام شهرداری‌ها که مانع اصلی توسعه فیبرنوری در زمینه عملیاتی و اجرایی هستند، تحول شگرف ایجاد کند.

حل مشکل تعرفه های تلفن همراه

این کارشناس ادامه داد:‌ در حوزه تلفن همراه به دلیل اینکه ما هفت سال تعرفه تلفن همراه و کاهش شدید بنیه اقتصادی اپراتورها و فقط یک نوبت افزایش تعرفه داشتیم که با آهنگ تورم هماهنگی نداشته بهتر است بررسی شود که اولا بنیه اقتصادی اپراتورها را از محل ساختار هزینه‌ای اقتصادی تقویت و بعد توجیه پذیری اقتصادی اپراتورها را در حوزه خدمات تلفن ثابت و سیار با بازبینی تعرفه ها بهبود ببخشیم و به نظر من بخشی از این موضوع با هماهنگ‌سازی تعرفه با تورم و بخشی دیگر با چشم پوشی دولت برای مدتی از تقسیم درآمد از اپراتورها شکل می‌گیرد.  

وی گفت: موضوع دیگر این است که این فرهنگ در ساختار حاکمیت پیاده‌سازی شود که از این به بعد حداقل سالیانه تعرفه خدمات اپراتورها با نرخ تورم هماهنگ و افزایش پیدا کند تا توجیه‌پذیری صنعت مخابرات را حفظ کنند.  

لزوم نفش آفرینی دولت چهاردهم در هوش مصنوعی

این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به بحث هوش مصنوعی تشریح کرد: در زمینه هوش مصنوعی نکته خوبی که وجود دارد این است که وزیر ارتباطات خود در زمینه هوش مصنوعی استاد تمام هستند و طبیعتا در این حوزه می‌توانند جنب و جوش خوبی ایجاد کند و هم سیاست‌گذار خوبی باشد ولی درحال حاضر به این دلیلی که در مرحله‌ای هستیم هم باید از منظر دانش عملیاتی و اجرایی و هم سرمایه‌گذاری یک ساختار جدید ایجاد شود باید بررسی شود که تا چند سال دولت به عنوان توانمندساز و سرمایه‌گذار در این زمینه نقش‌آفرینی کند.  

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا