بانکبانک و بیمه

افزایش صادرات شرط لازم و دیپلماسی ارزی شرط کافی برای مدیریت بازار ارز

کارشناس پولی و بانکی گفت: برای مدیریت بازار ارز، فروش نفت شرط لازم و دیپلماسی ارزی شرط کافی آن است.

به گزارش ایبنا، در مدیریت جدید بانک مرکزی به مسئله دیپلماسی ارزی توجه ویژه‌ای شده است چرا که با استفاده از دیپلماسی ارزی توانسته ایم ارز حاصل از صادرات نفت و گاز و سایر کالا‌هایی را که صادر می‌کنیم، در سریع‌ترین زمان ممکن به کشور بازگردانیم. همچنین در ادامه دیپلماسی ارزی بانک مرکزی شاهد هستیم که نخستین قرار داد پیمان پولی کشور بین ایران و روسیه امضا شد. با توجه به اهمیت این موضوع با یک کارشناس ارشد پولی و بانکی به گفتگو نشسته ایم.

مهدی هادیان؛ معاون پژوهشی و عضو هیئت علمی پژوهشکده پولی و بانکی به  خبرنگار ایبنا گفت: دو عامل بر بازار ارز تاثیر گذار است، عامل اول افزایش ذخایر ارزی بانک مرکزی است که با رشد صادرات نفت و گاز این ذخایر تقویت می‌شود و عامل دوم کیفیت است.

وی بیان کرد: در زمانی که آقای ترامپ به قدرت رسید، صادرات نفت ایران مناسب بود، اما ارز‌های نفتی وارد کشور نمی‌شد، بنابراین بانک مرکزی در دوره مدیریت فرزین به سمتی حرکت کرد که منابع ارزی که خارج از کشور وجود دارد با استفاده از سازوکار‌ها و توافق‌هایی که با کشور‌های همسایه انجام داده ایم، آزاد شود تا در ادامه توان استفاده از این ذخایر را تقویت کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشکده پولی و بانکی افزود: صادرات نفت به تنهایی تاثیری بر اقتصاد و بازار ارز ایران ندارد؛ بلکه آنچه که مهم است این است که بانک مرکزی با شیوه‌ها و ابزار‌هایی که در دست دارد، ارز‌های صادراتی را به کشور بازگرداند. بانک مرکزی در این زمینه عملکرد موفقی داشته است.

هادیان تصریح کرد: به عبارت دیگر کشورمان صادرات نفت را افزایش داده و نفت را به راحتی به فروش می‌رساند و پس از این که نفت به فروش رسید، بانک مرکزی وارد کار می‌شود و ارز‌های نفتی را به کشور بازگردانده و از این منابع برای امورات کشور استفاده می‌کنیم.

وی اظهار داشت: بنابراین ما دو کانال برای افزایش درآمد‌های ارزی داریم که کانال اول تجاری است و برای افزایش صادرات به کار می‌رود. کانال دوم دیپلماسی است که با ایجاد توافق‌هایی، ارز‌های صادراتی را به کشور باز می‌گردانیم.

عضو هیئت علمی پژوهشکده پولی و بانکی در پایان تاکید کرد: برای مدیریت بازار ارز، فروش نفت شرط لازم است و شرط کافی آن دیپلماسی ارزی است که بانک مرکزی پس از فروش نفت پی گیری می‌کند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا