بانکبانک و بیمه

رضایت ۹۱ درصدی ۲۵۰ چهره اقتصادی از عملکرد فرزین در بانک مرکزی/ "ثبات ارزی" و "مهار نقدینگی" صدرنشین اقدامات مثبت

از ۲۵۰ صاحب‌نظر اقتصادی، ۴۸.۴ درصد نمره خوب، ۴۲.۴ درصد نمره متوسط و ۹.۲ درصد نمره ضعیف به عملکرد بانک مرکزی داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایبنا؛ پایگاه خبری ایبنا (رسانه مرجع بانک مرکزی) با همکاری هفته‌نامه تازه‌های اقتصاد برای ارزیابی عملکرد بانک مرکزی طی دوره جدید، در مردادماه سال ۱۴۰۳ اقدام به طراحی و اجرای یک نظرسنجی جامع از ۲۵۰ نفر از صاحب‌نظران و کارشناسان اقتصادی کرد. این اقدام با کسب نظرات مدیران ارشد بانکی کشور، اعضای هیات علمی دانشکده‌های اقتصاد دانشگاه‌های کشور، اعضای اتاق بازرگانی، فعالان بخش خصوصی، برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی، کارشناسان مالی و بانکی و پژوهشگران اقتصادی حوزه پولی و بانکی کشور و …، صورت گرفته است.

نظرسنجی با طرح یک پرسش اصلی با این عنوان که “ارزیابی شما نسبت به عملکرد بانک مرکزی در دوره یک‌سال و نیم اخیر چیست؟ “، تلاش کرد تا عملکرد سیاست‌گذار پولی و ارزی را با توجه به نظرات ۲۵۰ صاحب‌نظر اقتصادی بسنجد.

نتیجه نظرسنجی از ۲۵۰ چهره اقتصادی

از میان ۲۵۰ پاسخ دریافت شده از سوی صاحب‌نظران اقتصادی، ۴۸.۴ درصد نمره خوب، ۴۲.۴ درصد نمره قابل قبول و ۹.۲ درصد نمره ضعیف را به عملکرد بانک مرکزی داده‌اند. برآیند نظر ۹۱ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، ارزیابی مثبت از عمکرد سیاست‌گذار پولی و ارزی در طی دوره جدید است. ارزیابی مثبت ۹۱ درصدی شبکه صاحب‌نظران و خبرگان اقتصادی، بانکی و مالی گواه موفقیت چشمگیر بانک مرکزی در دوره یک‌سال و نیم گذشته است و چشم‌انداز مثبتی از تداوم موفقیت سیاست‌گذار پولی و ارزی در سال ۱۴۰۳ را می‌تواند ترسیم کند.

 

نمره ۲۵۰ چهره اقتصادی به عملکرد فرزین در بانک مرکزی

مهر تائید ۹۱ درصد صاحب‌نظران بر عملکرد بانک مرکزی

 

اصلی‌ترین اقدامات مثبت بانک مرکزی از نگاه کارشناسان

 

به منظور بررسی اصلی‌ترین اقدامات بانک مرکزی که مورد توجه مثبت کارشناسان و صاحب‌نظران بوده است، کلیدواژه‌های پُرتکرار افرادی که ارزیابی مثبتی نسبت به عملکرد بانک مرکزی داشتند جمع‌آوری شده و از تحلیل داده آن می‌توان ۱۱ اقدام مهم از سوی بانک مرکزی را برشمرد که از سوی چهره‌های اقتصادی برجسته و قابل ملاحظه بوده است. انحلال موسسات ناتراز، کنترل رشد نقدینگی، سیاست کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک‌ها و مهار تورم و انتظارات تورمی، از جمله مهم‌ترین اقدامات سیاست‌گذار پولی و ارزی بوده است. کارشناسانی که نمره خوب و متوسط به عملکرد بانک مرکزی داده‌اند، بر موفقیت مقام پولی بر کنترل رشد نقدینگی، سیاست تثبیت اقتصادی، کنترل ترازنامه بانک‌ها، تعمیق بازار ارز و راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا تاکید کرده‌اند. این اقدامات به کاهش نوسانات ارزی و ایجاد ثبات در بازار کمک کرده است. در شرایطی که تنش‌های سیاسی منطقه‌ای می‌توانستند بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهند، بانک مرکزی با ایفای نقش موثر توانست از جهش‌های نرخ ارز جلوگیری کند و بازار ارز را در شرایطی پایدار و باثبات نگه دارد.

 

نمره ۲۵۰ چهره اقتصادی به عملکرد فرزین در بانک مرکزی

اصلی‌ترین اقدامات مثبت بانک مرکزی از نگاه کارشناسان

 

محور‌های اصلی انتقادات کارشناسان

 

به منظور سنجش اهم نقطه نظرات منفی که کارشناسان و صاحب‌نظران با استناد به آن، عملکرد بانک مرکزی را ضعیف ارزیابی کردند، کلیدواژه‌های پُرتکرار افرادی که ارزیابی منفی را ثبت کردند جمع‌آوری شده و از تحلیل داده آن می‌توان ۴ موضوع اصلی را استخراج کرد که از سوی چهره‌های اقتصادی برجسته بوده است. عدم تک‌نرخی شدن قیمت ارز و فاصله نرخ مرکز مبادله با بازار غیررسمی به همراه روند تخصیص ارز، اتخاذ سیاست شدید انقباضی، انتشار اوراق سپرده خاص ۳۰ درصدی و رفع تعهد ارزی اصلی‌ترین عواملی بوده است که ۱۱ درصد از نمونه آماری این نظرسنجی، نمره ضعیف را به سیاست‌گذار پولی و ارزی داده‌اند.

 

نمره ۲۵۰ چهره اقتصادی به عملکرد فرزین در بانک مرکزی/

محورهای اصلی انتقادات کارشناسان

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا