انرژی

توسعه پتروپالایشگاه‌ها نیازمند همکاری تمامی ارکان حاکمیتی کشور به خصوص وزارت نفت است

نماینده سابق مجلس گفت: توسعه پتروپالایشگاه‌ها نیازمند اجرای قوانین حمایتی تسهیل‌کننده و یک سری امتیازات و مشوق‌های حاکمیتی است که به عنوان مشوق در اختیار سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی قرار گیرد. توسعه پتروپالایشگاه‌ها کار بزرگی است و تمامی مسئولان نظام باید دست به دست یکدیگر بدهند تا راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها پیش برود و وزارت نفت دولت چهاردهم در راس همه دستگاه‌های اجرایی باید به سمت تسهیل این مسیر حرکت کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، توسعه پتروپالایشگاه‌ها به عنوان یک ضرورت برای کشور مطرح است و کمتر کسی درباره لزوم راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها در کشور شک دارد. این واحدهای صنعتی که از ترکیب پتروپالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به وجود می‌آیند، سود زیادی برای کشور دارند.

همچنین بخوانید

به زعم کارشناسان، توسعه پتروپالایشگاه‌ها به رونق گرفتن صنایع در کشور منجر می‌شود. زیرا تعداد زیادی از محصولات پتروپالایشگاهی در صنایع کشور کاربرد دارند. از طریق توسعه پتروپالایشگاه‌ها، وابستگی خود را به واردات محصولات نهایی حاصل از پتروپالایشگاه‌های خارجی از بین ببریم.

به لحاظ مقابله با تحریم‌ها نیز توسعه پتروپالایشگاه‌ها اهمیت دارد. محصولات این واحدهای صنعتی در حجم کم و با ارزش افزوده بالا صادرات می‌شوند و امکان تحریم پایینی دارند. به همین دلیل، توسعه آن‌ها برایمان نفع زیادی خواهد داشت.

واقعیت این است که راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها بدون جذب سرمایه امکان‌پذیر نیست. این بخش، مهم‌ترین قسمت از راه‌اندازی این واحدهای صنعتی است. بدون در اختیار داشتن منابع مالی، بهره‌برداری از پتروپالایشگاه‌ها امکان‌پذیر نیست.

نظرات دکتر منصور حقیقت‌پور، فعال سیاسی و عضو سابق مجلس شورای اسلامی را در ادامه در خصوص لزوم تسهیل شرایط برای توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور می‌خوانید.

باید جلوی خام فروشی را بگیریم

حقیقت‌پور با اشاره به این موضوع که جلوگیری از خام‌فروشی و سیاست‌گذاری در راستای تولید محصولات نهایی از اهمیت بالایی برخوردار است، به ایسنا میگوید: هر چقدر بتوانیم جلوی فروش مواد خام را در کشور بگیریم و به تولید محصولات نهایی اقدام کنیم، سود بیشتری می‌بریم و منافع کشور را تأمین بیش از پیش تأمین می‌کنیم..

وی ادامه داد: توسعه پتروپالایشگاه‌ها و حرکت به سمت فاصله گرفتن از خام‌فروشی و تولید محصولات نهایی به لحاظ ایجاد اشتغال و توسعه پایدار در مناطق نفتی و گازی کشور برایمان مزیت دارد.

دانش توسعه پتروپالایشگاه ها را داریم

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به دانشی که در حوزه نفت، گاز و انرژی به دست آورده‌ایم، برایمان مقرون به صرفه است که در زمینه توسعه پتروپالایشگاه‌ها ورود کنیم. به این ترتیب، به جای این که گاز و نفت را به صورت خام و فرآوری نشده بفروشیم، آن را به محصولاتی تبدیل می‌کنیم و از ارزش افزوده چندبرابری سود می‌بریم.

حقیقت‌پور گفت: پیدا کردن جایگاه خودمان در بازارهای جهانی در حوزه تولیدات پتروپالایشگاهی اهمیت بالایی دارد و از جهات مختلف به نفع کشور است. قرار دادن موضوع توسعه پتروپالایشگاه‌ها در اولویت برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور مطابق با مطالعات آمایش سرزمینی ضرورت دارد. نیاز است راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها در بهترین نقاط کشور با رعایت موازین و پدافندهای غیرعامل صورت بگیرد.

راهکار مقابله با تحریم ها

وی ادامه داد: قطعاً این موضوع درست است که توسعه پتروپالایشگاه‌ها به لحاظ مقابله با تحریم‌ها برایمان نفع دارد. زیرا صادرات نفت خام در حجم بالا و با ارزش افزوده پایین صورت می‌گیرد. در صورتی که محصولات نهایی حجم کم و ارزش افزوده بالایی دارند. این تولیدات قابلیت تحریم زیادی ندارند.

این کارشناس توضیح داد: برخی از مواد معدنی در کشورمان کمیاب هستند. تولید محصولات نهایی از این مواد اولیه و خام ارزش افزوده بسیار زیادی را برایمان به ارمغان می‌آورد. به طور کلی، هر چقدر از خام‌فروشی فاصله بگیریم. به نفع کشور است و منافع‌مان بیشتر تضمین می‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه بسیاری از محصولات نهایی را از کشورهایی که مقصد صادرات مواد خام کشور بوده‌اند، وارد می‌کنیم. این روند، ضرر چند وجهی برایمان دارد. از یک طرف، ماده خام را صادر می‌کنیم و از اینجا متضرر می‌شویم و از طرف دیگر، محصولات نهایی را با چند برابر قیمت برای مصرف در صنایع کشور وارد می‌کنیم و در اینجا ضرر می‌کنیم.

توسعه پتروپالایشگاه‌ها نیازمند اجرای قوانین حمایتی تسهیل‌کننده

حقیقت‌پور گفت: بسیاری از محصولات نهایی را می‌توانیم در حوزه پتروپالایشگاهی تولید کنیم و با سهولت بیشتر و ارزش افزوده بالاتر در بازارهای جهانی به فروش برسانیم. توسعه این واحدهای صنعتی منافع سرشاری برای کشور دارد و منافع ما را تأمین می‌کند.

وی ادامه داد: توسعه پتروپالایشگاه‌ها نیازمند اجرای قوانین حمایتی تسهیل‌کننده و یک سری امتیازات و مشوق‌های حاکمیتی است که به عنوان مشوق در اختیار سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی قرار گیرد. توسعه پتروپالایشگاه‌ها کار بزرگی است و تمامی مسئولان نظام باید دست به دست یکدیگر بدهند تا راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها پیش برود و وزارت نفت دولت چهاردهم در راس همه دستگاه‌های اجرایی باید به سمت تسهیل این مسیر حرکت کند.

لزوم اجرای قانون تخصیص تنفس خوراک

این کارشناس توضیح داد: قوه مقننه باید موانع حقوقی و قانونی توسعه پتروپالایشگاه‌ها و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی را رفع کند و قوه مجریه در راستای اجرای صحیح قوانین در این حوزه گام بردارد.

وی در خصوص لزوم اجرای قانون تخصیص تنفس خوراک خاطرنشان کرد: سیاست‌ها در زمینه توسعه پتروپالایشگاه‌ها باید به گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذاری در این حوزه برای بخش خصوصی سودآور باشد. سود باید قابل محاسبه و پیش‌بینی باشد، این امر باعث می‌شود که سرمایه‌گذاری در حوزه پتروپالایشگاه‌ها صورت بگیرد. در یک مدت زمان مشخص سرمایه‌گذاران باید از تنفس خوراک بهره‌مند شوند. قانون تنفس خوراک می‌تواند مشوقی برای جذب سرمایه باشد و اجرای این قانون باید در دستور کار باشد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا